Melissa
    Hej! Jag hoppade av skolan i nian och har inte ett enda giltigt betyg. Funderat länge på vad jag vill göra och har börjat kolla på vad det finns för studie- alternativ, vet inte säkert om det är plugga jag vill men hade nog helst gått i skolan 2-3 gånger i veckan i en lugn miljö då och pluggat hemma resterande dagar. Undrar om det finns något sådant alternativ eller liknande? Tar gärna också emot förslag på vad det finns för andra alternativ för mig även om jag måste gå i skolan fem dagar i veckan då. Har kollat en del på folkhögskolor men inte hittat nån jag kan söka till med helt ofullständiga betyg. Jag bor i Stockholm

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, om du fyller 20 år under 2020, då blir komvux aktuell för dig från 1juli 2020, och innan dess är det gymnasiets IM eller folkhögskola. Det kan också finnas lokala projekt och speciella lösningar, men här beror det på om du t.ex har läkarintyg.

    • : Kan du specificera vad för speciella lösningar?
    • Mikael : Det kan finnas många olika "speciella lösningar", t.ex kan din hemkommun Köpa plats för dig att läsa grundskola på distans hos Sofia Distans eller köpa plats för dig på Komvux. De kan finnas olika lokala projekt i samarbete med Lärcentra, t.ex - kanske praktik i kombination med vissa studier; det är dock inget som du bara kan ta och anmäla dig till själv.
    • Mikael : Ibland skapas det olika projekt som varar ett tag och sedan avslutas... kan t.ex Arbetsförmedlingen vara involverad; om du är eller kan bli inskriven på AF, kan ngt. intressant eller passande för dig finnas inom Ungdomsgaranti. - t.ex Om du hittar en arbetsgivare som vill anställa dig "med hjälp av Arbetsförmedlingen", AF kan ge arbetsgivaren viss ekonomiskt stöd och villkoret är att du - på deltid - studerar /jag tror du måste läsa på minst 15%, en dag i veckan - cirka/. Sådana projekt dyker upp med jämna mellanrum... men det är inte lätt att hålla reda på alla dem; då förändringar sker ständigt. Ngt kanske var möjligt igår, men inte idag - då pengarna tog slut; eller en viss "kvot" är uppfylld och de tar ej in fler... just nu, men om ett tag kan samma eller en annan möjlighet dyka upp.
    • Mikael :

      skolslussen kan du bl.a fråga efter KAA, kommunens aktivitetsansvar; det finns minst en person i varje kommun som är KAA-ansvarig och "tar hand" om ungdomar mellan 16 och 20 år som ej går i skola och inte jobbar. En sådan KAA-ansvarig i kommunen borde vara välinsatt i vad som finns lokalt i just den aktuella kommunen just nu.

    • : Okej! De alternativen som jag inte själv kan anmäla mig till, hur går man till väga där?
    • Mikael : Oftast går det via kurator på elevens grundskola - men du går ju inte i skola nu... Kurator finns även på komvux, men jag tror tyvärr inte komvux "vill ha med dig att göra" då du är för ung för dem. Det är en ovanlig situation, när du inte är inskriven på någon skola, är för ung för komvux... förhoppningsvis har Skolslussen i Sthm egen kurator eller kan förmedla kontakt, så att du kan träffa en kurator.
    • Mikael : Du kan testa vända dig till din f d grundskola, där du läste innan du hoppade av. Om du har tur, träffar kuratorn dig på din gamla grundskola. Dock kan skolan/rektorn/kuratorn svara att du måste vara inskriven i just den skolan, för att de ska lägga tid/resurser på dig... tyvärr, så måste inte en skola lägga tid/energi/resurser på någon som inte är inskriven på just den skolan; suck. :( då blir det knepigt, när man ej är inskriven på en skola. Men, som tur är, så finns det 'Skolslussen i 'sthlm ... förhoppningsvis kan du få relevant hjälp på Skolslussen. Men det är inte farligt att fråga på din gamla grundskola; du kan ju inte få "mer än ett Nej"... men du kanske får hjälp där. Vi hoppas och håller tummarna! Lycka till!
    • : Okej, tack så jätte mycket!! :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Melissa,
    det är precis som Anna svarade att i fall du fyller 20 år under kalenderåret 2020, så kan du söka till Komvux under våren 2020 men påbörja studier på komvux kan du tidigast 1 juli år 2020.
    Undantag: om utbildningsförvaltningen Köper plats för dig på komvux genom att fixa en speciell lösning, men då måste du vända dig till Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd.
    Du skriver att du bor i Sthm, men är du Folkbokförd i Sthm?

    Det är rätt så strikta regler ibland - beroende på personens ålder och vilken kommun hen är folkbokförd.
    Folkhögskolorna, däremot, tittar inte på vilken kommun som du är folkbokförd i; är du 18 år eller äldre, tar folkhögskolorna in eller i alla fall Kan ta in (det kan finnas viss konkurrens om platser); folkhögskolorna kan erbjuda läsa på grundskolenivå.
    Inom gymnasiet är det, precis som Anna redan svarade, IM, introduktionsprogrammen - yrkesintroduktion eller Individuellt alternativ som kan bli aktuell utbildning för dig. Du kan vända dig till gyantagningen, be att de ger dig inloggnings-möjlighet till Hemsida för gymnasieval. du kan där förhoppningsvis söka till yrkesintroduktion själv, på egen hand; Individ.alternativ brukar inte vara sökbar alternativ för elever, utan det är rektor och kurator som i samarbete kan erbjuda plats på Individ.alternativ: platserna är mycket dyra på Individ.alternativ (inte för dig, men för din kommun) pga det är stör personal-täthet: flera lärare, kuratorer och SYV-ar anställda (man kan läsa i små grupper och ibland även få Individuell undervisning).

    Kanske är det bäst om du vänder dig till Skolslussen >>> (om du är folkbokförd i Stockholm).

    Du kan alltid också bedriva självstudier, ex. årskurs 9 matte finns på Matteboken.se/lektioner/skolar-9 - det är gratis att använda sig av www.matteboken.se och du kan också få hjälp med matte i en Räknestuga. Det är frivilligt och gratis att få hjälp i en räknestuga; i Stockholm finns räknestugorna på över 20 olika ställen, se info på Mattecentrum.se/raknestugor/stockholm

    • : yes jag är folkbokförd i Stockholm. Hade helst av allt velat ha individuell undervisning men förstår att det e svårt att få
    • Mikael :

      Blir du inskriven på IM/individuellt-alternativ, vilket man oftast kan bli med hjälp av en kurator, kan undervisning i små grupper eller t om individuellt, erbjudas. Det är dyrt för kommunen och för att få bli inskriven på Individ.alt ska man ha väldigt omfattande behov och kunna visa upp Intygen ex. från Läkare, psykologer - eller kunna påvisa att ngt. alldeles utomordentligt tråkigt har hänt (för att ta ett exempel: tragiska händelser, ex. död av nära anhöriga med efterföljande depression... alltså, att man ej kan läsa i en hel klass och har "papper" på det).