David
    När universitet/högskolor antar studenter för en speciell utbildning kollar de då på vilka studenter som har högsta betyg i deras grundläggande och särskilda behörighetskrav ämnen för den utbildningen eller kollar de på hur många poäng man har sammanlagt? Om en elev har fler poäng än en annan elev ger det någon fördel vid ansökan till universitet?

    Låt oss säga att en elev som på gymnasiet har gått naturvetenskapsprogrammet har A i alla de grundläggande och särskilda behörighetskraven som behövs för en speciell utbildning fast har fler sammanlagda poäng. Samtidigt finns det en annan elev som på gymnasiet tagit enstaka kurser för att uppnå de grundläggande och särskilda behörighetskraven och också har A i alla de ämnena som behövs för samma speciella utbildning fast har mindre sammanlagda poäng. Har dessa två studenter lika stor chans att bli antagna till utbildningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Som Behörig sökande till högskola kan man prövad i flera olika urvalsgrupper samtidigt:

    -högskoleprovsresultat placerar en i HP-urval för man konkurrerar med en siffra upp till 2.0;

    -I betygsurvalsgrupper konkurrerar man med Meritvärdet som är en siffra upp till 22,5; i princip alla gymnasiebetyg räknas in i den siffran med några få undantag; t.ex gymnasiearbete räknas inte in. Kurser som krävs för grundlägg och särskild behörighet räknas alla in och påverkar lika mycket.