Safiyo
    Hej, jag har läst ett utökat program men förstår inte hur jag ska räkna ut mitt snitt. Jag har försökt själv men också med hjälpmedel på internet. Jag undrar vad mitt snitt blir om jag har läst natur och vill läsa till läkare.
    Kurs Kurskod Betyg Poäng
    Biologi 1 BIOBIO01 B 100
    Biologi 2 BIOBIO02 A 100
    Engelska 5 ENGENG05 B 100
    Engelska 6 ENGENG06 B 100
    Engelska 7 ENGENG07 A 100
    Fysik 1a FYSFYS01A A 150
    Fysik 2 FYSFYS02 A 100
    Fysik 3 FYSFYS03 B 100
    Gymnasiearbete GYARNA E 100
    Mental träning HALMEN0 A 100 U
    Historia 1b HISHIS01B A 100
    Idrott och hälsa 1 IDRIDR01 E 100
    Kemi 1 KEMKEM01 A 100
    Kemi 2 KEMKEM02 A 100
    Matematik 1c MATMAT01C A 100
    Matematik 2c MATMAT02C A 100
    Matematik 3c MATMAT03C A 100
    Matematik 4 MATMAT04 A 100
    Matematik 5 MATMAT05 A 100
    Franska 1 MODFRA01 A 100
    Franska 2 MODFRA02 B 100
    Franska 3 MODFRA03 A 100 U
    Psykologi 1 PSKPSY01 B 50 U
    Psykologi 2a PSKPSY02A B 50 U
    Religionskunskap 1 RELREL01 A 50
    Samhällskunskap 1b SAMSAM01B A 100
    Svenska som andraspråk 1 SVASVA01 A 100
    Svenska som andraspråk 2 SVASVA02 A 100
    Svenska som andraspråk 3 SVASVA03 A 100
    Antal godkända poäng: 2800

    Jag har på senare tid tentat upp idrottsbetyget och det ligger på ett B nu. Hur mycket höjs mitt snitt?
    Tack så jättemycket på förhand för svar.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    Ang. utökade kurser, U-kurser:

    Franska 3 betyg kommer att räknas in - pga den ger Meritpoäng, 0.5 i merit.

    Psykologi 1 och 2a och Mental träning - kommer inte att räknas in - pga de krävs ej för behörighet och ger inte meritpoäng.

    *******

    Betyget i Gymnasiearbete räknas aldrig in pga man ej kan få högre betyg än E.

    *******

    Du har max i merit - pga betygen i Eng7, Matte5 och Moderna språk 3.

    *******

    Man räknar ut Jämförelsetal först och "plussar på" meritpoängen (i ditt fall 2.5) - sen. Och då får man fram Meritvärde.

    *******

    Jag fick fram

    sedan plussar vi på 2.5 i merit och får fram ditt meritvärde som blir 21.6.

    Enligt vad jag har räknat fram - har du 21.6 som ditt Meritvärde som du konkurrerar med.

    Du får gärna svara om du själv fick fram samma resultat.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej, jag udrade lite hur du räknade. Delar man med 2800 eller 2400? Räknas Franska 3 med då det ger merit? Hur mycket ökar meritvärdet nu när jag tentat upp idrotten till ett B?
    • Mikael : Om man räknar in betyg B i idrott, då blir det höjning med ca 0.3 och du får meritvärde på 21.9! Vad står det på dina sidor på antagning.se -det är deras uträkning som gäller !
    • Mikael : Om det på antagning.se står ngt nära 21.9 då borde det vara rätt. Tänk så: du skulle ha 22.5 om du hade alla A betyg och du har några B. Varje 100 p kurs B sänker med ca 0.1.
    • Mikael : Du har med uppläst betyg i idrott 600 p B och med det blir sänkning med 0.6 från högsta möjliga ... Men det svar du fick innan är inte fel för att du prövas i BII med 21.9 men i BIex och i BI prövas du med 21.6; så båda siffrorna är rätt och du prövas med dem i olika urvalsgrupper.
    • : Okej, Tack så mycket för svaren. Det stod inget siffervärde på antagning.se utan bara betygen, det var därför jag blev lite orolig. Men när jag räknade var det omkring 21,9 med B och 21,5 med E. Nu har jag iallafall lite koll på hur det ser ut.
    • Mikael : Bra! Lycka till!
    Läs alla kommentarer