Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om din fråga handlar om att få fram meritvärde (med vilket du konkurrerar om plats på svenska högskole-universitetsutbildningar) då måste du först ta ut ditt examensbevis. Meritvärde baseras på examensbeviset (på de kurserna som ingår i ditt examensbevis). I komvux-examen ingår 2400poäng; av dem 100poäng gymnasie- eller komvuxarbete. Betyget i gymnasie- eller komvuxarbete räknas inte in. Alla de kurserna (betygen i de kurserna) som utgör de resterande 2300p. räknas in i ditt snittbetyg (jämförelsetal). Sedan plussar man på ev.meritpoängen (om du har några). Läs om meritpoängen på gymnasieGuiden.se/merit
    Av de kurser som inte ingår i examensbevis räknas in endast de betygen som uppfyller ett av följande krav:
    -- krävs för särskild behörighet
    eller
    -- ger meritpoäng
    Inga övriga kurser/betyg räknas in i ditt meritvärde.
    Därför är det mycket viktigt att veta exakt vilka kurser som ingår i ditt examensbevis och det vet du helt säkert först när du fått ut ditt examensbevis.
    OBS! du behöver inte själv räkna på dina betyg, det gör Antagning.se och det är deras bedömning och uträkningar som gäller, oavsett vad du eller jag skulle få fram.
    Söker du till Yrkeshögskola, så är det inte helt obligatorisk att ta ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux för att yrkeshögskola kan göra egna bedömningar och även (ibland) ta in obehöriga. Urvalskriterier vid antagning till olika YH-utbildningar ser man på information om just den utbildningen. Allmänt, är det bra att ha fullständig gymnasiekompetens + även tidigare arbetslivserfarenhet inom rätt bransch.

    Studie- och yrkesvägledare
    • LiaLia : jag har studerat sfi, lagar och logistik utbildning och efter det fortsatt jag studera på folkhögskola i 3 år som motsvarar gymnasienivån och jag jobbar nu som admin i en vuxenutbildning och nu vill jag studera till HR administratör..hur gör jag finns en sånt utbildning?
    • Milla :

      fick du Studieomdöme från en folkhögskola med "betyg" upp till 4.0? Högsta omdöme är just 4.0? men många går ut med lägre omdömen, t.ex 3.5 eller 3.0 eller 2.5... Söker du till en svensk högskole-universitetsutbildning med omdöme från en folkhögskola, då konkurrerar du med den siffran som motsvarar ditt omdöme, t.ex 3.0 eller 3,5 eller det högsta möjliga som är 4.0 (du prövas med ditt omdöme i BF-urvalsgruppen). Du vill studera till HR-administratör; det finns utbildningar i olika skolformer och bland annat hos privata skolor (de så kallade Diplomutbildningar). Inom vilken skolform vill du läsa? Boka gärna tid för samtal med SYVkomvux i den kommunen där du är folkbokförd. Kika också gärna på framtid.se/yrke/hr-adminstrator och de utbildningstips som finns där. Du kan också fylla i formuläret i presentationen av yrket på framtid.se/yrke/hr-adminstratör och då får du tips på relevanta utbildningsvägar.

    • LiaLia : Ja, jag har fått betyg/omdöme 3.0. finns det någon hemsida som jag kan se vad min betyg motsvarar?
    • Milla : Folkhögskolorna ger inte betyg, de ger Omdöme. Med omdöme från folkhögskolan prövas du i BF-urvalet (urvalsgruppen BF) om du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. I antagningsstatistiken tittar du i raden BF och där står det var antagningsgränsen hamnade förut. De populära universitetsutbildningar brukar i princip alltid visa 4.0 och det betyder att i alla fall Någon med det omdöme kom in (behöver inte vara så att alla med det omdöme kom in). Det kan dock ändras i framtiden. Hur populär utbildning är påverkar väldigt mycket + läge på arbetsmarknaden + antal platser på utbildningen... så du kan söka även om du ser att vid tidigare antagningsomgångar krävdes högre omdöme än vad du har fått.
    Läs alla kommentarer