Catrin
    Om jag har gått en två årig gymnasie utbildning på 90- talet och fick en 2: a i engelska vad räknas denna som nu?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Catrin,

    min gissning blir att det betyget du har motsvarar idag godkänt betyg i Engelska 5 /första gymnasial kurs/.... men det är just bara en gissning.

    Kika gärna på www.uhr.se/globalassets/syv/infomaterial-faktablad  jag gissar på att ditt dokument heter AVGÅNGSBETYG. - är en av frågorna som man måste känna svar på - för att kunna med större säkerhet säga vad ditt betyg motsvarar idag.

    Sedan tänker jag så här också - språk är i mångt och mycket "färskvara"... om du för 20 år sedan kunde "så mycket engelska" så kanske du kan väldigt mycket mer idag... eller så kanske du glömde mycket: beror mycket på om du använde engelska sedan dess eller inte.

    Varför vill du få reda på vad betyget motsvarar idag? vill du söka till högskola/universitet? Eller vill du läsa mer engelska på komvux?
    Beroende på orsak till varför du vill få reda på vad ditt "gamla" engelska-betyg är värt, kanske är det helt olika råd som en SYV skulle ge dig... det kan t.ex vara bra att göra nivåbedömning på komvux för att få reda på hur mycket engelska du de facto kan idag.

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig... Var god läs nedan:

    Om engelskan är läst i 2 åk, framgår av kolumnen med antal årskurser, och förutsatt att personen läst svenska med delat betyg i 2 åk, har personen grundläggande behörighet, oavsett betygsvärdet.
    För att ett ämne ska ge SÄRSKILD behörighet måste betyget vara lägst 3 så i detta fall ger alltså inte engelskan någon behörighet.
    Hade betyget varit minst 3, hade det motsvarat engelska A/5.
    Har man läst engelska i 3 åk skulle det motsvara engelska B/6.
    Betygsvärde under 3 motsvarar F. Betygsvärdet 3 motsvarar E, betygsvärde 5 motsvarar A.
    Se bedömningshandboken.

    https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/betygstyper-i-antagningen/avgangsbetyg/behorighet/

    https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/betygstyper-i-antagningen/avgangsbetyg/meritvardering/sa-har-raknas-meritvardet-fram/

    Vänliga hälsningar

    ***************
    Bedömning som sakkunnig gör utifrån de uppgifter du lämnade - att du Inte har behörighet vad gäller Engelska 5. Med det är det - engelska Grund /grundskoleengelska/ som man kan säga att du har betyg i... dvs du har grundskolebehörighet vad gäller engelska och skulle du velat läsa på gymnasienivå - bör du bli bedömd som behörig att göra det /i alla fall vad gäller Engelska/.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Catrin,
    jag vill råda dig ta dina betyg och gå prata med syv på "kommunen" - dvs på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    I så fall kan ni diskutera varför du behöver få reda på vad dina betyg är värda... om det är någon utbildning du vill komma in på eller söka jobb och i CV-n kunde uppge vilka kunskaper i engelska du har... eller om det är någon annan orsak - hur som helst, så det i vissa fall viktigare vad du faktiskt kan inom engelska; och i andra fall - är det mycket formellt, och kanske inte spelar någon roll vad du faktiskt kan utan du måste bara bli "behörig".