Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Donna!

    Det finns vissa likheter mellan hur man räknar på grundskole- och på gymnasiebetyg, men det är inte exakt detsamma.

    Den största skillnaden är att på gymnasiet räknar man alla betyg in, från alla tre årskurser. Men betyget E = 10.0 och A = 20.0 (precis som på grundskolan).

    Sedan (ännu en avvikelse mellan grund- och gymnasieskolan) är att man kan höja sitt meritvärde från gymnasiet med hjälp av Meritpoängen, läs mer om det här >>>

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte
    • : Tack för ditt svar :) Jag var snarare ute efter vilka betyg motsvarar vad, exempel om man får vissa A och C vad blir det i snitt? Hur räknar man sina betyg?
    • : Då menar jag i gymnasiet :)
    • Milla : jag har nu skrivit ett nytt svar till dig! :)
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Donna!

    För att bli behörig till högskola måste man ha Examensbevis och om man har Examensbevis från ett yrkesprogram, måste man se till att man har godkända betyg i svenska (eller svenska som andraspråk 2, 3 & i engelska 6). Annars så kan man ha alla A-betyg men inte vara behörig till högskola, och då räknar man fram att man har 20.0 (alla A-betyg ger 20.0) men vad ska man med den siffran till? Man kan ju inte komma in på högskola i alla fall.

    För att kunna komma in på Yrkeshögskola, är det lite lägre krav och dessutom kan man just till Yrkeshögskola komma in som obehörig (i fri kvot).

    Med det sagt, går vi vidare till hur man räknar på betyg. Det finns räknehjälp på Antagning.se, klicka här >>> så kommer du in direkt på sidan där.

    Det finns tyvärr inte ett Kort och enkelt svar på vilka betyg som ska räknas in... Det som är väldigt konkret är att betyget i Gymnasiearbete räknas inte in, men du måste ha E i GA, för att kunna få Examensbevis.

    Andra kurser räknas in och normalt sett är det kursr á 2400 gymnasiala poäng som räknas in. Men om man har någon U-kurs (utökad kurs) - då kan det bli riktigt krångligt att veta om man ska eller inte ska räkna in det betyget i sitt jämförelsetal.

    Sedan tillkommer det också Meritpoängen. Läs om meritpoäng här >>>

    Jag har några exempel:

    - om man inte läser några utökade kurser, dvs läser 2500 poäng och inte har några meritpoäng, då blir det relativt enkelt att räkna: 2400 poäng (alla kurser utom gymnasiearbete) räknas in. Har man alla A-betyg blir det 20.0 (och jämförelsetal och meritvärde blir det samma, för att meritpoängen i detta fall = noll). Har man alla E-betyg, blir det 10.0. Har man alla C-betyg, blir det 15.0. Har man hälften A och hälften C betyg, blir det 17.5.

    - om man har några meritpoäng, då räknar man ut jämförelsetal först och lägger till Meritpoängen sen. T.ex om man har alla C-betyg, får man 15.0 i jämförelsetal och sedan plussar på sina meritpoäng. Max i merit är 2.5 och har man max, blir det 15.0 + 2.5 = 17.5 men om bara har 0.5 i merit, får man 15.0 + 0.5 = 15.5

    -om man har läst en eller flera U-kurser (utökade) så blir det ganska så krångligt. För det första så måste man vara säker på vilka kurser som i Examensbeviset kommer att bli markerade med "U". Det som är markerade med "U" räknas in i jämförelsetal i två fall:

    1. om de krävs för behörighet

    eller

    2. om de ger Meritpoäng.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare