Ishmam
    Hej! Jag studerar yrkesförberedande EL och Energi programmet i gymnasiet. Jag tänkte att läsa mer än 2500 poängen. Jag har inkluderad som individuella val Matte 2b, modersmål (Bengaliska1, Bengaliska 2), Engelska 6, SVA2 och SVA 3. Så är det totala 2900 poängen. Kan Ni va snäll och informera mig att Hur kan det räknas?
    Jag är intresserad av ännu mer program som rör El och Energi. De är programmering, företags.... Så småningom ska det bli totala 3100 poängen. Hur ska de räknas då?
    Hur kan man räkna "outside of the box"(Kanske nånting som Engelska 7). Kan Jag läsa Engelska 7 istället för modersmål i 3:an i sen eftermiddag runt kring kl. 16-18?
    Tack på förhand!
    Med vänliga Hälsningar,
    Ishmam Ahamed.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ishmam!
    Om du i ditt examensbevis från gymnasiet kommer ha fler än 2500 poäng, måste de "överstigande" kurserna/poängen bli i ditt examensbevis markerade med U, som betyder "utökat". De kurserna/betygen som är U-markerade räknas in i ditt jämförelsetal endast i 2 fall:
    - om en kurs krävs för behörighet till just den utbildningen som du söker just då
    eller
    - om kursen ger dig meritpoäng.
    Alla andra U-markerade kurser/betygen kommer ej påverka ditt jämförelsetal/meritvärde med vilket du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar. Att på gymnasiet ha läst många kurser (fler än det som är obligatoriskt för programmet) ger inga fördelar (inte per automatik, i alla fall). Det är bra med mer kunskap men det finns också risk att överanstränga sig, så vi rekommenderar i första hand försöka rymma kurserna som man behöver för behörighet till högre utbildning - inom programmets 2500 poäng.
    ****
    Svar på frågan hur schemat på din skola ser ut och om engelska 7 -kursen kommer gå på vissa tider, kan inte vi på FRåGA SYV ge dig. Det är en fråga som du måste ställa till din gymnasieskola.
    ****
    Tillbaka till frågan om vilka betyg som kommer att räknas in...
    om du vill söka till svenska högskolor eller universitet, så behöver du ha examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) + godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6 (detta för grundläggande behörighet) och de kursernas betyg kommer räknas in i ditt snittbetyg som kallas för jämförelsetal. Alla kurser som i ditt examensbevis är vanliga, inte U-kurser, med undantag av Gymnasiearbete, kommer räknas in i ditt snittbetyg/jämförelsetal + av U-kurserna de som krävs för behörighet eller de som ger meritpoäng
    Vilka kurser krävs för behörighet? Om grundläggande behörighet - läs i stycket ovan.
    Särskild behörighet är olika för olika utbildningar. Tekniska utbildningar på högskolenivå i Sverige kräver ofta matematik 4, fysik2 och kemi1 men man måste se vad som står om särskild behörighet för just den utbildning, som du är intresserad av. Om du på gymnasiet inte kan läsa mer matte än upp till och med matematik 2, då kommer du behöva komplettera efter gymnasiet, för att du kommer behöva skaffa dig betygen i högre mattekurserna. Så, det kanske inte finns någon stor anledning att försöka läsa mer än på heltid på gymnasiet, för att det kan i värsta fall bli mer av en nackdel än en fördel för dig.
    Om du ändå behöver komplettera efter gymnasiet, så kan du under gymnasietiden (om du har tid över) skaffa sig extrajobb. På så sätt får du inkomst och även arbetslivserfarenhet. Du sparar också på krafterna och inte riskerar din hälsa ( syftar här på en eventuell överansträngning).
    OBS! studera vidare kan man inte endast på högskola-universitet, utan de finns många andra utbildningsformer, t.ex Yrkeshögskola; till tekniska utbildningar där krävs ofta matte 2 (så det är bra om du läser mer matte än matte 1a); se några exempel på YH-utbildningar:
    utbildning/pahlmans-handelsinstitut/projekteringsingenjor-bim
    utbildning/boras-yrkeshogskola/produktionstekniker-smart-industri
    utbildning/yrkeshogskolan-eeot/optimering-av-hallbara-energisystem
    utbildning/tcc-sverige-ab/jarnvagsprojektör
    utbildning/institutet-for-tillampad-hydraulik-ith/hydraultekniker
    utbildning/flygteknik-technical-training-nykoping/el-och-avioniktekniker

    • Ishmam : Tack från djupet av mitt hjärta! Svaret är informativ och väldigt hjälpsam. Jag vill gärna också skriva att jag vill studera basår i högskola. Då har jag flera val att välja institution. T.ex. KTH basår i Campus, Flemingsberg, Södertälje.
    • Julia : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! LYCKA TILL!