Elev
    Hej,

    Utifrån vad jag har hört så har Sveriges universitet en viss system där vissa kurser räknas in i jämförelsetalet automatiskt oavsett om du har valt dem som utökade eller ej, så länge dessa kurser behövs för att ge dig 2,5 meritpoäng (ex. Matte 5 eller Franska 4 osv)

    Jag har nämligen endast 1,5 eller 2 meritpoäng beroende på programmet som jag har sökt med Matte 4, Franska 3 och Engelska 7. För mitt slutbetyg valde jag att lägga Matte 5 som utökad med anledningen att betyget där inte blir så bra.

    Och då är min fråga: hur kommer mitt jämförelsetal se ut för Handelshögskolan i Stockholm, då de inte bryr sig om merit? Jag har nämligen Handels som förstahandsval. Kommer de att utgå ifrån de kurser som jag har valt till mitt jämförelsetal, eller har de samma automatiska system som alla andra skolor där Matte 5 räknas in i betyget oavsett om jag har valt den som utökad? Tänker utifrån att de inte räknar med meritpoäng, och då spelar ju det ingen roll om jag har full merit eller inte, därför borde väl de inte räkna med Matte 5 om jag har valt det som utökat?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Patrik,
    HHS i Sthlm är en privat högskola och behörighetsreglerna och hur meritvärde räknas ut skiljer sig från de flesta andra lärosätena, vilket du vet om och nämner i din fråga.
    Om Matematik 5 är i ditt Examensbevis en U-kurs (utökad), räknas inte det betyget i ditt jämförelsetal när du söker till HHS - det är i alla fall så vi tolkar de lokala regler som HHS har skapat (men det är personal på HHS som bäst kan svara på den frågan, för att det är ju deras lokala regler). Betyget i matte5 skulle räknas in om matematik 5 krävdes för särskild behörighet, men den krävs inte för särskild behörighet. Det skulle också räknas in om den gav dig Meritpoäng, men HHS accepterar inte meritpoängen, därför tror jag att matte5 betyget kommer i den situationen som din fråga gäller inte räknas in. Det blir som om du inte läste den kursen - i alla fall vad gäller få fram ditt meritvärde som i detta fallet är = snittbetyget. Och i snittbetyget kommer inte matte 5 räknas in om du söker till HHS och om HHS behåller den regeln att det inte accepterar meritpoängen.
    I vanliga fall när meritpoängen accepteras, är snittbetyget = jämförelsetalet. Sedan plussar man på meritpoängen och får fram Meritvärde. Men om meritpoängen = noll, då blir jämförelsetal/snittbetyget = meritvärdet.

    • Julia : Jag håller helt med det svaret som SYV Anna (ovan) har givit. Matematik 5 krävs inte för särskild behörighet till någon svensk högskoleutbildning. Den kursen ger meritpoäng, men eftersom HHS inge accepterar meritpoängen, kommer inte den kursen eller någon annan kurs ge några meritpoäng. Som U-kurs som inte ger meritpoäng och inte krävs för särskild behörighet, så räknas betyget inte in och på så sätt gör ingen påverkan på jämförelsetalet/meritvärdet (vid ansökan till HHS är jämförelsetal samma som meritvärde).