JoJoSwe

    Hej fråga SYV! Under mitt första läsår på gymnasiet behövt läsa Moderna Språk (3) som en av kurserna på naturvetenskapsprogrammet. Jag valde dock även att läsa Modersmål 1 vid sidan då jag hade detta som en möjlighet. När betygen väl var satta visade det sig att uppnåde ett högre betyg (A) i Modersmål än i Moderna Språk där jag endast fick ett D. Då båda kurserna kunde användas som obligatorisk språkkurs på programmet var det enda logiska alternativet att byta ut Moderna Språk mot Modersmål. Därmed har jag nu officielt läst Moderna Språk 3 som utökat program med betyget D. För resten av frågan är det relevant att veta att min plan sedan början av gymnaiset var att uppnå 2.5 meritpoäng igenom att läsa Matte 5, Engelska 7 och Matte Specialisering, alla tre av dessa skulle ingå i mitt "vanliga" studieplan och därmed skulle jag uppnå 2.5 meritpoäng. Från vissa källor har jag hört att meritgivande och/eller behörighetsgivande kurser ingår som är lästa som utökat program ingår OM de krävs för behörighet/ger meritpoäng. Moderna Språk 3 ger meritpoäng och därmed kan man tolka detta som att den kommer ingå i mina slutbetyg, vilket skulle dra ner mig överlag jämfört med om jag inte läst kursen alls (alltså att jag bestraffas för att jag gjort extra arbete). Den tolkningen jag istället hoppas gäller och som är gynnsam för mig skulle vara att, då jag endå har 2.5 Meritpoäng utan kursen, att den inte räknas med i min slutmerit. Med de ansträngningar jag gjort och de betyg jag uppnåt utöver detta utökade D (som är 6A och 2B), skulle nedräkningen av detta betyg dra ner mig mer än resten kombinerat som det ser ut just nu. Jag blir redan nu väldigt orolig över att jag missat eller kraftigt reducerat mina möjligheter att ta mig in på universitet jag önskar gå på, bara för att jag varit motiverad nog att läsa en kurs jag inte behövde eller var särskilt bra på. Jag gillar inte heller hur personer säger "du har bra betyg överlag, detta kommer inte dra ner dig så mycket", för OM detta skulle dra ner mig skulle det helt plåna ut mitt arbete och mina ansträngningar. Detta må vara en teknikalitet, men tack på förhand för svar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att räkna ut ditt meritvärde (om du söker till en svensk högskole-universitetsutbildning) blir upp till Antagning.se
    Så det är Antagning.se som bestämmer hur reglerna tolkas. Men enligt de tidigare svar vi fått från Antagning.se så bör inte de räkna in betyget i moderna språk 3 som U-kurs om du redan utan det betyget får max meritpoäng i de fall när inräknande av det betyget skulle sänka den sökandes meritvärde, däremot om inräknande skulle höja meritvärdet, då räknas betyget in. Det är så jag uppfattade de tidigare svaren vi fick från Antagning.se - alltså i de fall där det är möjligt att räkna på olika sätt så räknas det på det sätet som blir till den sökandes fördel.
    Jag jobbar, dock, inte med antagning till högskole-universitetsutbildningar och kan inte bestämma hur Antagning.se tolkar reglerna och agerar, men, som sagt, är min uppfattning den att det betyget som du är orolig över kommer inte räknas in, så får vi hoppas att så kommer det att bli. Vi håller tummarna!

    Studie- och yrkesvägledare