Riseberga

    Hej, Mitt barn har haft franska hela vägen genom grundskolan. Ska han då börja franska 3 om han börjar franska  i gymnasiet ? Hinner han få franska 4 efteråt och ger det totalt 1,5 meritpoäng ? (han går på ekonomi i malmö)

    Han har funderat på att ta danska istället fast det måste då bli danska 1/2 tänker jag och ger ingen då merit poäng ? Engelska 7 kan han ta som ger 1 meritpoäng Jag är osäker på om han kan få merit för matematik på ekonomi - står inget om att han kan välja ekstra matematik på hemsidan ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng men det gör en stor fördel vid ansökan till svenska högskolor-universitet, men läs gärna på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng - OBS! det är inte alla utbildningar på svenska lärosäten som accepterar meritpoängen (med de flesta gör det).
    Vad gäller Moderna språk, så läses på Ekonomiprogrammet (EK) på gymnasiet endast en kurs moderna språk, som obligatorisk (se Programplan för EK >>). Sedan är det möjligt att i sitt examensbevis från EK ha ännu ganska många fler kurser i moderna språk, t.ex kan man läsa upp till 3 kurser mod.språk som programfördjupning. Moderna språk 1 och 2 ger inte meritpoäng. Moderna språk 3 ger inte meritpoäng om den högskoleutbildning som man söker till kräver, för särskild behörighet, mod.språk 3 (exempel: om man vill bli språklärare eller söker till ngt Internationellt program där mod.språk 3 krävs).
    Vag gäller matematik, så är det skillnad på inriktningar i EK: på inriktningen juridik läser man matematik 1b och 2b och på inrikt.Ekonomi - även matte 3b. Söker man sedan till juristprogrammet på universitetet, där matte inte krävs för särskild behörighet, så får man + 0.5 meritpoäng för matte 2 och ännu + 0.5 för matte 3. Men söker man till fastighetsmäklarprogrammet där matte 3 krävs för särskild behörighet, får man meritpoäng från matte 4 och högre kurser.
    Vad gäller engelska, så krävs (i alla fall som det är nu) eng7 för någon svensk högskole-universitetsutbildning och därför ger eng7 + 1.0 meritpoäng till alla de utbildningar där meritpoängen räknas in. Det är också, under alla omständigheter, bra att kunna så mycket engelska som möjligt.
    Du skriver om att din son vill läsa danska som mod.språk - på gymnasiet. Det kan kanske endast Danska 1 som erbjuds, för att det är endast en kurs moderna språk som på EK är obligatorisk. Det är upp till gymnasieskola att erbjuda (eller inte erbjuda) möjlighet att välja fler kurser moderna språk än vad som, för det aktuella gymnasieprogrammet, är obligatoriskt.

    Studie- och yrkesvägledare