Elev

    Hej! Jag har fullständig gymnasieexamen i SAM med bra betyg. Jag funderar på att läsa till några naturkurser (fysik,matte 4) i höst. Om betygen jag får där är lägre/högre än de som jag redan hade från gymnasiet kommer detta sänka respektive höja min merit? Eller tar man de de högsta betygen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om den utbildning på högskola eller universitet i Sverige kräver - för särskild behörighet - fysik2 då kommer betyget i den kursen räknas in i ditt jämförelsetal/snittbetyget. Exempel: du, efter gymnasiet, läser fysik1a och sedan fysik 2 på komvux eller gör prövningar i de kurserna och får "vanliga gymnasiala betyg". Betyget i fysik2 kommer räknas in i ditt snittbetyg men inte betyget i fysik1a (detta för att just fysik 2 krävs för särskild behörighet). På samma sätt - om kemi2 krävs då räkans kemi2-betyget. Om du efter det att du fick examensbevis läser kemi1 och 2 och det är kemi2 som krävs, då räknas just det betyget, och inte kemi1. Men i fall kemi1 ingår inom ditt examensbevis då bidrar det betyget, givetvis, till snittbetyget.
    Vad gäller matematik, så är det ännu mer komplicerat... för att kurserna i matematik kan ge meritpoäng. Om matematik 4 krävs för din utbildning, då räknas betyget i matte 4 in på grund av det. Men om du söker till utbildning där matte inte krävs, då ger kurserna matematik 2, 3 och 4 meritpoäng och då räknas betygen i de kurserna av den anledning, alltså för att du (för de kurserna) får meritExtra-poängen.
    Det är alltså rätt komplicerat... Kort sammanfattning: alla betygen från ditt examensbevis från gymnasiet räknas in i snittbetyget (förutom gymnasiearbete). Plus räknas också betygen i de kurserna som krävs för särskild behörighet eller de kurserna som ger dig meritpoäng. Och det spelar ingen roll om inräknande av de nya betygen skulle sänka eller höja ditt snittbetyg. Kurser som ger meritpoäng höjer alltid ditt meritvärde (även om snittbetyget skulle gå ner, så plussas ju sedan meritpoängen på, och meritvärde blir högre).

    Studie- och yrkesvägledare