Wille
    Hej!
    Jag har ett slutbetyg från gymnasiet men har därefter läst ett flertal komvux kurser på olika skolor och nu när jag ska använda dem så undrar jag hur jag får ut ett samlat dokument på alla mina betyg?
    Sedan funderar jag på hur jag kan få dem översatta till engelska eller om det är okej att jag översätter dem själv när jag ska söka till en skola utomlands? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Wille,
    om man har ett Slutbetyg och sedan fristående komvux-kurser så har man just alla de olika dokument och skickar alla dem (kopior på dem) när man söker. Du kan själv skriva en förteckning (sammanställning) om du vill, men någon officiell sammanställning känner jag inte till att man kan få.

    När man söker högre utbildning utomlands, rekommenderar vi att man ansöker om Intyg om Grundläggande behörighet - se info på Universitets- och Högskolerådets hemsida.

    Ang. "översätta betyg" så är det inte en fråga som har ett kort och klart svar, tyvärr.
    Vissa gymnasieskolor hjälper sina elever att översätta deras betyg; eller så kan man i alla fall göra en egen översättning men få den rättad av en engelsklärare på sin gamla gymnasieskola eller på komvux där man läste... men man kan inte kräva att ens "gamla" skola hjälper en; det är frivilligt för skolan att göra det, så ibland får man hjälp och ibland, tyvärr, inte.
    På Skolverkets hemsida kan man hitta rätt mycket info som kan bli till hjälp, ex. Skoltermer på engelska.

    Det finns också organisationer/företag som "skickar iväg" svenskar till utlandsstudier och hjälper dem bl.a genom att översätta deras betyg.
    Och så finns det även alternativet att anlita en auktoriserad översättare och betala själv (eller kanske t om hitta någon som betalar, så att du själv slipper betala för översättning; ex. kan Arbetsförmedlingen i vissa fall - om man idag är ex. långtidsarbetslös - betala för översättning av betyg med syfte att man blir studerande snart, i stället för arbetslös idag).