Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du får gärna titta på platsannonserna på arbetsförmedlingens hemsida och på andra sajter för att se vilka ämneskombinationer som efterfrågas av arbetsgivare just nu... ja, just nu... hur det blir i framtiden är det ju egentligen ingen kan veta säkert. Hur många lärare i Svenska som andraspråk kommer att behövas om några år är det mycket svårt att säga... saken är den att även de elever som egentligen borde läsa SAS vill läsa svenska. På mindre grundskolor är det inte ovanligt, alls, att det finns en lärare som ofta är behörig i ämnet svenska som även undervisar i SAS.
    De ämnena som är största ämnen i grundskolans senare år är svenska, engelska och matematik. De elever som får reducerad studieplan tar bort några ämnen men de läser ändå (som oftast) svenska eller SAS, engelska och matematik.
    Problemet med de "mest populära" ämneskombinationerna är att rektorerna vill ersätta just den läraren som försvinner från deras skola (t.ex går i pension eller blir föräldraledig) och vilka ämneskombinationer har just den läraren undervisat i? ... Det är olika från ett fall till nästa... Förslagsvis kan du försöka sikta på att bli behörig lärare i tre ämnen (då finns det större chans att få heltidsanställning på en och samma skola och just i de ämnen som du är behörig att undervisa i).
    Du får gärna samråda med studievägledare på lärarhögskolorna, med lärarfacken, med rektorer på grundskolorna och titta i platsannonserna (annonser om lediga jobb). Du kan också satsa på att bli behörig i dina favoritämnen (alltså de ämnen som du brinner för att undervisa i) och det kommer, förhoppningsvis, lösa sig senare när du söker jobb. "I värsta fall" får du antingen jobba på deltid, eller dela din arbetstid på flera skolor så att det i kombination blir heltidsjobb, eller undervisa även i något ämne som du saknar formell behörighet i (i alla fall tillfälligt).

    Studie- och yrkesvägledare