Linnéa
    Hej! Det är så att jag söker ett jobb, (tjäna lite pengar) nu under hösten/vintern;lov/(jullovet) och är under 18 år fyller 16 i oktober! Men har inte så jätte mycket koll när det kommer till jobb på hösten/vintern under 18 år osv. Har lite mer koll när det är på sommaren, Har försökt nu på sommaren med hjälp av kommunen, men tyvärr fick inget. Så nästa sommar, får jag söka inte bara med hjälp av kommunen även själv, tyvärr tänkte man inte så långt denna gång. Iallafall! Det jag tänkte då fråga är: hur ser det ut för , i min ålder när gäller jobb , under höst/vinter?? Får man jobb under den perioden? (Äffär) kan tjänar pengar osv osv???? Tack för så mycket info som möjligt

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa,

    det är inte så lätt att få jobb när man är under 18 år och inte kan ngt yrke. Som ung, börjar man oftast med Sommarjobb och sedan kan man få erbjudande att jobba extra på samma arbetsplats där man har sommarjobbat.

    Kontakter (via föräldrar, övriga familjemedlemmar, grannar och övriga bekanta) kan också ge möjighet till anställning.

    Du vill ha så mycket info som möjligt. Jag vill hemskt gärna hjälpa dig men det enda jag kan göra är att berätta för dig vad du kan göra för att få extrajobb (men tyvärr finns det inget garanti på att lyckas med det).

    Det som finns att göra är att

    1. söka i Platsbanken på Arbetsförmedlingens hemsida, här är direktlänk>> sedan får du sortera ut på "kommun" (jag vet inte var i Sverige du bor);

    2. fråga alla du känner om de kan hjälpa dig att få extrajobb vid sidan av studier (använd dina och dina föräldrars kontakter);

    3. fundera över om du har eller kan skaffa dig en hobby som kan ge inkomster - t.ex om du kan sticka/virka eller baka muffins och sälja dem till grannarna; en sådan verksamhet kan mycket gärna växa ut och bli ett eget företag i framtiden;

    4. se om du kan gå ut med grannarnas hundar eller handla åt dina grannar eller hjälpa till med hushållssysslor eller kratta löv i deras trädgårdar alternativt hjälpa grannarnas barn med läxor och/eller passa dem några timmar i veckan (som barnvakt).

    Exempel på det allra första jobbet som ungdomar får idag är ofta följande: reklamutdelare, läxhjälpare, telefonförsäljare, hemtjänstpersonal, ledsagare, kassabiträde, personlig assistent

    Jag råder dig att även prata med en arbetsförmedlare, som finns på Arbetsförmedlingen (gå till det närmsta AF kontoret på deras öppettider som otast är kl.10-15 på vardagar) och med Studie- och yrkesvägledare på din gymnasieskola och be om råd. Ju fler presoner du pratar med, desto bättre - för att varje "ny person" som du pratar med, kan ge dig värdefulla tips.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA

    • : Bra tips du gav mig, tusen tusen tack.
    • : Tänkte oxå passa på & fråga; extra jobb? Så man kan få det inom äffär på tre veckor & tjäna pengar? Eller är det att man jobbar alla sina lov även studiedagar & helger under hösten/ vintern och sen få pengar osv eller hur skulle det funka då om man nu fick ett extra jobb? Hoppas du förstår vad jag menar :) :)
    • : Tre veckor ;jullovet;
    • : Kanske lite dum fråga? & konstig formulering men aa hoppas du förstår vad Jag menar..
    • Anna : Det finns olika anställningsformer. Det som gäller vid "extrajobb" är oftast "timmar vid behov" (och man får timlön i så fall), men det kan också vara deltid (t.ex anställning på 20%, och man jobbar i så fall 8 timmar/vecka, varje vecka men det behöver inte vara exakt samma dagar utan kan variera). Vid timanställning "vid behov" får man oftast hela lönen för föregående månad i slutet av nästa månad (dvs lön för alla timmar som man arbetare i september får man den 25 oktober). Vid deltid (t.ex 20% av heltid) kan man få lön varje månad för "innevarande månad", dvs den 25 september får man lön för september /men sedan om man var sjuk och inte jobbade så mycket som man egentligen skulle jobba, då får man avdrag på nästa lönen/.
    • : tack för ett otroligt snabbt svar!! Tänkte oxå fråga hur du nu menar med extra jobb? så det finns då 2 olika sätt när det kommer till löner / jobb som jag kan kanske få? 8 timmar per vecka, När kan det vara i såfall helger? kvällar/efter skolan? osv osv. Tack för all hjälp :)
    • Anna : Ja... 8 timmar/vecka kan det vara 2 timmar per dag /mångag till torsdag/ eller 4 timmar lördag och 4 timmar söndag. Arbetsgivaren har önskemål om när arbete ska utföras och du har dina studietider/schemalagda lektioner. Ni får helt enkelt komma överens om när du kan arbeta. Om ni inte kan komma överens, blir det i så fall någon annan som får jobbet, tror jag.
    Läs alla kommentarer