Lina

    Hur stor är skillnaden om man läser matte 4 på Gymnasie samt hela natur basåret med kemi 1 och 2 och resten av dem, och dem kurserna på universitetsnivå? Är det mer ansvar på högskolenivå eller är det i princip samma uppbyggnad osv med prov? Eller har man tenta i sånt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    varje lärosäte utformar självt sitt basår och om de väljer att ha basåret eller basåren. Allmänt sett, så brukar man som studerande vara mindre "påpassad" under terminstider men sedan kommer de stora svåra tentorna i slutet av terminen och man förväntas klara dem, annars "åker man ut" - typ så. Men just basåren är för-utbildningar. Kursernas innehåll ligger för det mesta på gymnasial nivå men några "inslag" av högskolematte eller andra naturvetenskaplig ämnen kan finnas med. Kurserna på universitetsbasåren liknar gymnasiala kurser men behöver inte vara identiska. Basåren utformas för att på bästa sätt förbereda för just de utbildningar som man vill söka på samma universitet, efter basåret. Hur prov och andra "moment" ligger i kurserna kan vara väldigt olika på olika lärosäten.

    Studie- och yrkesvägledare