Leo
    Jag funderat på att gå en politices Kandidat på Lunds Universitet, med den följande kursvalen
    Termin 1 Statsvetenskap (obligatorisk): Grundkurs 1-30 hp (STV)
    Termin 2 (obligatorisk) Nationalekonomi: Grundkurs 1-30 hp (NEK)
    Termin 3 (val) Handelsrätt: (1-30 hp)
    Termin 4 (val) Fortsättningskurs i statsvetenskap eller nationalekonomi
    Termin 5 (val) Kandidatkurs i antingen nationalekonomi eller statsvetenskap utomlands via Lund Universitet
    Termin 6 (val) praktik

    Är detta en resonlig utbildningsplan med bra förutsättningar eller är den för allmän? En av mina planer var att ta en master i European Affairs efteråt och jag är beredd på vidare studier. Men jag undrar om det finns några verkliga jobbmöjligheter, jag ska ha B- körkort innan jag är klar och håller på att utveckla min tyska, talar också lite spanska och flytande engelska. Jag tänker att utomlandsstudierna och praktiken kan vara meriterande också och valde därav dem.

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Leo!

    Det ser ut som en väldigt bra plan! Den känns genomtänkt.
    Just politices kandidatprogram är inte mitt specialområde, så om du har mer specifika frågor om utbildningsval bör du istället vända dig till programansvariga på Lunds universitet istället.

    Att studera den 5e terminen utomlands är en god idé speciellt då programmet är internationellt, förutom viktiga erfarneheter och meriter har du också möjlighet att knyta kontakter.

    Språk är givetvis också eftertraktat och kommer förmodligen bli allt viktigare även i framtiden.

    Har du tänkt på vad du vill arbeta med? Vad är drömjobbet? Vilket område tycker du är roligt? I så fall kan det vara värt att fundera på utbildnignsvalen, eventuellt rikta in dig på den arbetsmarknaden genom extrajobb/ uppsatskrivandet.

    Lycka till!

    Hälsningar
    Melina, SYV