Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Atakan,

    Utbildningsbakgrund för CFO >> varierar men de flesta har någon form av högre ekonomisk utbildning. För svensktubbildade CFO gäller:
    ofta är de utbildade högskole- eller civilekonomer i grunden med påbyggnads företagsekonomisk utbildning: magister eller masterprogram. Man tar alltså först kandidatexamen i ekonomi eller företagsekonomi (vilket man kan göra via kandidatprogrammet, ett 3-årigt högskole/universitetsprogram, eller genom att läsa fristående kurser som man sedan sätter ihop till en kandidatexamen) alternativt söker direkt till civilekonomprogrammet, som är ett fyraårigt (i Sverige) högskoleprogram.
    På gymnasiet rekommenderas det i första hand >>Ekonomiprogrammet, inriktning ekonomi /EK-ekonomi/. Alternativt IB-programmet>> där undervisning är på Engelska, och välja fördjupa sig inom ekonomi, vilket på IB-programmet ofta är möjligt att göra. Man får fråga på just den IB-gymnasieskola där man vill läsa.

    Angående arbetsmarknaden -

    Studie- och yrkesvägledare

    Ang.Programfördjupningar - du kan titta på en lista av kurser som FÅR LÄSAS SOM PROGRAMFÖRDJUPANDE på Ekonomiprogrammet, men vilka kurser du faktiskt kan välja mellan beror på vad just din gymnasieskola kan erbjuda.

    I programplanen för EK>> kan du se vilka kurser som får läsas som programfördjupande. Man läser 300 p. programfördjupningar på Ekonomiprogrammet. Jag kan rekommendera välja
    Affärsjuridik, Engelska 7 och Företagsekonomi som programfördjupande kurser, om det blir möjligt att välja dem på din gymnasieskola.