Tess

    Hej! Jag utbildade mig till fysioterapeut och har arbetat som det i ungefär ett år nu. Egentligen under utbildningen började jag tvivla på att detta var rätt karriärval för mig, men jag tog till slut examen. När jag började jobba tyckte jag inte alls om det, men jag tänkte att jag kanske behöver ge det tid att jag ska vänja mig. Men nu efter ca ett år känner jag fortfarande att jag inte längre vill gå till jobbet. Jag har insett att jag inte är intresserad av att arbeta med patienter och de arbetsuppgifter som jag gör som fysioterapeut. Jag funderar nu på att plugga något annat, antingen geovetare eller biologi. Men är osäker på hur jag ska kunna klara mig ekonomiskt. Är det klokt att läsa enstaka kurser och ta tjänstledigt deltid och fortsätta arbeta? Jag har ju som sagt redan använt 3,5 år (jag läste 4 månader på folkhögskola också) och har då bara kvar 2,5 år CSN. Och för dessa utbildningar krävs det ofta master också för att få ett bra jobb inom de områdena. Tacksam för råd!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag vill råda dig kontakta CSN och få klarhet i frågan om hur lång tid (hur många veckor) med CSN på eftergymnasial nivå som du har kvar. De 4 månader som du läste på en folkhögskola kan ha tagits från "gymnasie-potten" och i så fall har du 3 läsår kvar på eftergymnasial nivå.
    3 år räcker givetvis inte om du ska läsa kandidat + sedan master (som uppgår totalt till 5 års studier på heltid).
    Vad ska du plugga till? Kika gärna på yrket BMA (3-årig utbildning räcker för att kunna få ut legitimation som BMA). BMA-programmen finns med olika inriktningar, t.ex kan man utbilda sig till BMA med inriktning labmedicin.
    Men du kan också fundera över möjlighet att söka jobb som t.ex  t.ex FolkbokföringshandläggareArbetsförmedlareUtredare på FK eller Studiestödsutredare på CSN - det är exempel på yrken där arbetsgivare önskar att man har någon sort högskoleexamen á 180 högskolepoäng och det har du.
    Du, i din fråga, nämner möjlighet att gå ner i arbetstid och plugga på deltid samtidigt som du jobbar; det är också ett alternativ som du bör överväga. Dock beror det på om den utbildning du vill läsa ges på deltid eller inte.

    Studie- och yrkesvägledare