Anton
    Hej! Jag gick ut gymnasiet 2011 och hade dåliga betyg och har nu studerat upp mina betyg och har snitt 19,78 och ska studera lite till. Jag har börjat fundera lite på juristlinjen i framtiden eller polishögskolan. Min fråga är hur är det att studera till advokat och vad är lönen på? Vad är det som gäller för en sån här utbildning så man inte hoppar in på en utbildning och sedan inte klarar av den.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Anton!
    Om yrke advokat se http://www.framtid.se/yrke/advokat
    För att bli advokat, läser man Juristprogrammet på högskola/universitet under 4,5 år på heltid.
    Antagningsstatistik http://jamforutbildning.studera.nu/antagning/sok/44?educationName=Juristprogrammet&educationLevelType=Program&eventUrl=http%3A%2F%2Fwww.utbildning.gu.se%2Fprogram%2Fprogram_detalj%3FprogramId%3DS2JUR visar på att det oftast även Meritpoängen som kravs, eftersom antagningsgräns är ofta över 20.0 och 20.0 får man om man har alla A-betyg i alla gymnasiala kurser.

    Resultat på Högskoleprovet krävs oftast kring 1,5 som lägst.

    Ang. lönen för en advokat, så är det väldigt svårt att svara på. Många advokater är egna företagare och då beror lönen på hur många kunder man har. Som anställd advokat, kan man förvänta sig ingångslön på lite under 30 000 kr. men om firman där man är anställd, inte går bra, då kan man inte behålla jobbet.

    Om du är intresserad av yrke polis, så är https://polisen.se/bli-polis/?id=&epslanguage=sv en bra sida för dig. OBS! att behörighet till polisutbildningen är inte bara betyg utan även att vara simkunnig, ganska frisk + ha B-körkort.

    Det är bra att du har läst upp dina betyg och fortsätter studera.
    Har du läst någon kurs i juridik på gymnasiet? Om inte, sök den på Komvux - så kan testa på vad studier i juridik kan handla om.

    Hälsningar
    Mikael SYV
    De flesta högskolekurser har betygsskala IG och G, dvs man kan bara bli godkänd. Några få kurser går upp till VG.
    Är man Godkänd, så är det OK och man kan bli advokat sen.
    Med vänlig hälsning, Mikael syv
    • Anton : Okej, men ska man också ha väldigt bra betyg på juristlinjen om man ska bli advokat. Om man skulle ha godkända betyg genom hela utbildningen finns det ingen möjlighet att bli det?
    • Mikael : Jag skriver utökat svar.