Anonym
    Hejsan, jag går i årskurs 1 på gymnasiet och jag bytte nyligen linje. Jag har kommit fram till att jag inte är riktigt nöjd. Jag hade en superbra klass förut men nu är den inte alls så bra. Dock pluggade jag jättemycket på min förra linje och det är inte lika mycket plugg på min nya. Men för mig är kompisar väldigt viktigt och jag hade det bra med kompisar på min förra linje men på den nya är det inte alls lika roliga människor. Det finns alltså nackdelar med båda linjerna. Min förra var en bredare linje och jag vill ha en bred utbildning men samtidigt inte ha så mycket plugg. Hade jag fått välja om så hade jag bytt till Ekonomi eller Samhäll men man kan inte byta till de programmen då de är fulla. Vad ska jag göra? HJÄLP MIG

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Jag förstår att du inte är nöjd med din nuvarande situation.
    Du vill ha bra kompisar och innehåll i utbildningen som passar dig.

    Jag undrar om du vill försöka byta tillbaka till din f d utbildning? Du hade ju bra kompisar där.
    Om du vill det - fråga rektor på din gamla skola om din plats fortfarande är ledig och om du i så fall får byta tillbaka.

    Om du inte vill eller kan byta tillbaka - då har du följande alternativ kvar:
    1. att försöka byta till någon utbildning nu direkt (för det måste det finnas ledig plats)
    2. att stå ut med din nuvarande utbildning under detta året och samtidigt söka till åk1 till hösten 2016
    3. söka till åk1 till hösten 2016 och försöka byta till IM, Individuellt alternativ och kanske läsa på deltid och gå på praktik på deltid eller t o m gå på helpraktik under resten av detta läsåret. Läs på http://www.fragasyv.se/fragor/kan-man-som-behoerig-laesa-pa-im

    Och om vad IM, individuellt alternativ är kan du läsa på http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ

    Om du kan få jobb inom kort och byta då från skola till arbete och söka till gymnasiet till nästa år - är det också en tänkbar lösning.

    Läs också på http://www.fragasyv.se/info/gymnasieavhopp

    Ännu ett förslag är att du kan tänka så här: att skaffa sig erfarenhet av att kunna stå ut, anpassa sig och klara sig i en svår situation är värdefullt inför framtiden. Det kan tyvärr hända att du får jobb i framtiden på en arbetsplats där inte alla kollegor är världens bästa kollegor men du ska inte kunna säga upp dig för att då har du ingen inkomst och då jobbar man på den arbetsplatsen tills man hittar en annan plats, står ut helt enkelt, försöker hitta små "glädjeämnen i vardagen", t.ex. ser fram emot att träffa kompisar till helgen, att hitta något intressant avsnitt i någon kurs och en favoritlärare eller få bra kontakt med SYV på sin skola. Att övervinna hinder och mindre gynnsamma situationer är en bra erfarenhet som ger dig mer styrka och förbereder inför arbetslivets tuffa krav.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Du är jättevälkommen att höra av dig igen!
    Jag hopper tummarna för dig!
    ANNA