Ali
    Hej! har en fråga, jag har i princip struntat i matten i hela mitt liv och det tog 3 år för mig att få godkänt i matte 1a på gymnasiet och jag har glömt bort allt om matten idag. jag har ett mål i livet och det är att komma in på högskolan men har verkligen svårt för matte, min fråga är vart ska jag börja för att ha kunskapen för att vara kapabel för att komma in på högskolan. för att jag vill börja läsa matte 2a men känner att jag inte har nå kunskaper för matte 1a och neråt?

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Ali!

    Vad är det som du vill läsa på högskola? Kanske kan du komma in med matte 1 och därför inte behöver läsa mer matte?
    Hör kan du läsa om grundläggande behörighet>

    O
    m det är någon utbildning som kräver mer än grundläggande behörighet kan du därför behöva läsa mer matte.
    Mitt tips är då att vända dig till komvux i din hemkommun för att få läsa matte 2a.
    Du kan även höra med komvux om det finns någon form av repetionskurs så att du hänger med från början.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare

    • : Hej Melina! Jag skulle verkligen vilja plugga till socionom men vet att det är ganska svårt att komma in på det + att när jag gick ut så hade jag bara massa E och D i betyg, hur ska jag gå tillväga? ska jag fundera på att studera till något annat eller typ försöka ta mig in på t.ex. mitt universitet i Östersund?
    • Anna : Gör Högskoleprovet. Titta samtidigt på andra utbildningar, bl a på Yrkeshögskoleutbildningar - www.yhguiden.se