Olle
    Hej, jag går mitt sista år på gymnasiet, introduktionsprogrammet jag har betyg i svenska, matte och engelska och sedan 5 andra ämnen.

    Jag vill verkligen söka till det estetiska programmet, men känner att det inte kommer gå då jag endast har betyg i 5 ämnen och för att söka där jag vill gå måste man ha betyg i 9 ämnen. Skulle jag kunna söka till en preparandutbildning? (tar 1 år och bli färdig) och sedan söka till det estetiskaprogrammet eller blir det försent för mig att söka? Är 18 år just nu och fyller 19 i maj.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Olle,
    Preparantutbildningen finns inte längre. Inom IM finns det numera PROGRAMINRIKTAT VAL - som i praktiken innebär att obehöriga kan tas in på de "vanliga" nationella programmen, men varje gymnasieskola får bestämma om de tar in obehöriga och i så fall hur många.

    Om du fyller 20 år under kalenderåret 2021, då hör du från 1 juli 2021 till Komvux. Du kan därför tas in i år1 på gymnasiet hösten 2020 (för sista gången); och till nästa läsår söker du i så fall till komvux eller till en folkhögskola.

    Estetiska programmet är högskoleförberedande och kräver totalt minst 12 godkända betyg - av de i svenska, engelska och matematik - från grundskolan. Att man blir behörig ger dock inte ngn garanti på att komma in; behöriga konkurrerar om platserna med hur Höga deras grundskolebetygen är.
    Prata med SYV, kurator och din klasslärare/mentor och kanske också med rektorn på den skola du läser på nu. Du får gärna visa mitt svar till personal på din skola.
    Vänligen & lycka till!
    ANNA

    • : Det tråkiga är att jag inte kommer kunna söka till det estetiska enligt mina lärare. Så då får jag börja på en folkhögskola med allmän kurs. Dock så vet jag inte fall det finns några allmäna kurser med musik inriktning tråkigt nog.
    • Anna :

      I vilken del av Sverige bor du? Det lär finnas allmänna kurser med estetisk inriktning - folkhögskolornas sida är www.folkhogskola.nu - folkhögskolorna utanför stora städer kan även ha Internat/studentboende. Kika på folkhögskoleutbildningar inom Musik: folkhogskola.nu/sok-kurser/estetiska-kurser/musik