Ebbisen2005
    Jag håller just nu på att avsluta år 2 av 3 på Ekonomiprogrammet, och mina betyg från år 2 har ännu inte spikats men de går inte att förändra längre. Efter år 1 gick jag ut med 3st A:n, 3st B:n och 3st C:n. Varav ett av betygen är Spanska 3.

    Under år 2 har jag hoppat spanska 4 som individuellt val då det ej såg lovande ut om man säger så. Jag bytte till en Bild och form kurs istället. Jag har hitintills bara fått ett fast betyg från år 2, vilket är ett E i matte 2b.

    I trean ska jag läsa Engelska 7 som individuellt val.

    Jag skulle vilja läsa på Juristprogrammet i framtiden. Men efter som jag då behöver ett A som snittbetyg så kommer jag inte komma in. Men såklart kommer jag kämpa för så höga betyg som möjligt i år 3.

    Jag har förstått att jag kan plugga upp mina betyg, men eftersom jag har betyg så kostar uppskrivningen ca 600 kr och komvux tiden kommer ej täckas av csn. Ett annat alternativ är ju att plugga upp betygen på egen hand men då kvarstår samma problem.

    Det verkar även som att jag kan gå igenom en så kallad utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIK), med fritt intag där de 20 bästa eleverna erbjuds plats på Juristprogrammet i Lund. Men detta verkar inte eller vara täckt av csn.

    Om jag går UJIK behöver jag inte heller göra högskoleprovet. Ska jag satsa på UJIK och strunta i högskoleprovet? Eller har jag fler alternativ? Hur tycker ni att jag ska gå till väga?

    Jag har förövrigt adhd/ add, autism och för tillfället en gad-diagnos. Finns det anpassade vägar då?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag råder dig göra högskoleprovet så många gånger du hinner och orkar! Att alla behöriga sökande blir antagna till UJIK (i alla fall som det är nu) stämmer. Hur länge UJIK kommer att finnas, vet vi inte. Jag kan inte garantera att UJIK kommer göra antagning till höstterminen 2024. Förhoppningsvis kommer inte den kursen att försvinna men utbildningsutbud förändras ibland och säkert vet man vad som blir sökbart först första dagen i anmälningsperioden (alltså i mitten av mars 2024).
    Gör ditt bästa i varje kurs du läser. Gör högskoleprovet och till och med flera gånger (om möjlighet till det finns).
    Du nämner dina diagnoser och hälsotillstånd; jag gissar på att du har rätt till stödåtgärder som t.ex längre tid för att skriva prov; kanske har du rätt till undervisning i mindre klasser eller t o m individuell undervisning eller tid för att lärare ska handleda dig (boka tid med kurator och med skolsköterska på din skola och fråga om det).
    Men vad gäller komma in på en universitetsutbildning så finns det (i alla fall enligt det jag vet) inte någon speciell väg in för personer med vissa diagnoser eller hälsotillstånd. Men när det börjar närma sig, t.ex under sen höst när du går årskurs 3 se om information om AU, alternativt urval, till juristprogrammet på något lärosäte "påannonseras". Om vad AU är vänligen läs på FrågaSYV/info/alternativt-urval
    Om du söker inom AU (om AU kommer att finnas att söka inom) så kan du i det personliga brevet berätta om att du trots svårigheterna (diagnoser) uppnådde behörighet och ganska höga betyg, vilket kan ses som ett stort plus och ge dig fördelar inom AU-urvalet.

    Studie- och yrkesvägledare