Jeremy
    Hej! Jag går Samhällsvetenskap linjen med inriktning beteende och trivs bra. Dock har jag länge velat ha en bondgård när jag är äldre och då vill jag kunna massor om djurvård och växter. Jag vill inte gå Naturbruksprogrammet, även om det skulle vara bra, eftersom jag har hört att de som går där är otrevliga och jag vill inte bli mobbad. Även om ämnena är intressanta och något jag vill lära mig så vill jag inte gå 3 år utan vänner/mobbad.

    Jag vet att det är vissa ämnen jag behöver ha läst på typ gymnasiet för att kunna plugga t.ex. lantmästarprogrammet som jag inte läser nu. Kan jag läsa de kurserna senare? Finns de på Komvux isåfall och hur lång tid borde det ta? Jag vill gärna läsa klart Sambeteendeprogrammet jag går nu. Behöver jag ens alla dessa behörigheter för att äga en gård med djur och odling eller fungerar det med enstaka kurser inom ämnet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jeremy,
    om du vill uppnå behörighet till Lantmästarprogrammet på SLU, behöver du, för särskild behörighet, få godkända betyg i gymnasiala kurser: Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c
    - Naturkunskap 2
    och
    - Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1.
    I SA som du läser nu ingår kurserna matematik 2b och samhällskunskap 1b som obligatoriska. Du behöver välja läsa Naturkunskap 2 om din gymnasieskola erbjuder välja den kursen. I annat fall kommer du behöva komplettera med Nk2 efter gymnasiet. Nk2 är en 100p.kurs och kan läsas på heltid på fem veckor.
    *****
    För grundläggande behörighet till svenska högskolestudier behöver du få ut ditt examensbevisSA är ett högskoleförberedande program så du får grundläggande behörighet om du får ut Examensbevis från SA.
    ******
    Du skriver om att du funderar på att bli "en bonde". Du skriver samtidigt om att du vill bli behörig att komma in på lantmästarprogrammet. OBS! Lantmästare och Lantbrukare är 2 olika yrken.
    Om yrket lantmästare var god läs på framtid.se/yrke/lantmastare
    och om yrket lantbrukare - på framtid.se/yrke/lantbrukare

    Du får också gärna kika på yrkesbeskrivningar:
    Växtodlare
    Lantbruksekonom
    Förädlingsassistent
    Agrotekniker
    Agronom
    Plantskoleföretagare
    "Grön entreprenör"
    Biodlare
    Djurskötare inom lantbruk
    Gårdsmästare
    Driftledare inom jordbruk
    Avbytare
    Mjölkbonde

    Om du inte redan har erfarenhet av att sköta lantbruksdjur och odlingar, rekommenderar vi att du försöker få jobb eller praktik inom de relevante arbetsområden, t.ex ett sommarjobb som "hjälpreda" hos en bonde - på så sätt får du bra inblick i det dagliga livet som lantbrukare. Fråga några lantbrukare om vilken utbildning de har "i bagaget" - det kan vara väldigt olika: från att man endast har praktisk erfarenhet (för att man var uppvuxen på en bondgård) till att man har högre utbildning inom djurskötsel och växtodling.