Lina
    Hej jag tar studenten från gymnasiet nu till våren från naturvetenskapsprogrammet med inriktningen natur. Har kommit på nu det senaste året att jag vill bli läkare men antagningspoängen ligger rätt högt på läkarlinjerna. Tror mitt snitt kommer ligga på omkring 20,5 poäng när jag går ut och det kommer ju troligtvis inte räcka. Då undrar jag vad jag ska göra för att höja det och komma in. Har skrivit högskoleprovet för tredje gången och mitt högsta resultat där är 1,2 och jag tror inte att jag kommer kunna komma upp i 1,7 för högskoleprovet passar inte mig och vill inte chansa och hoppas på att jag kommer få ett bra resultat där. Så hur ska jag göra för att läsa upp mina betyg, vart vänder jag mig och hur går det till, hur lång tid kan det tänkas ta att läsa upp 6 stycken 100-poängskurser?
    • : Söker också in till läkarprogrammet i höst. Satsa på prövningar! På högskoleprovet vet du inte vad som kommer men på prövningar har du i alla fall koll på vad som kommer via skolverkets kunskapskrav. Tänk också på att meriten höjs så fort då du hamnar i BII gruppen efter komplettering. Sen behöver det inte ta lång tid om du anmäler till olika kommuner. Finns ingen lag om att du måste anmäla i samma kommun. Så googla fram och anmäl dig. Kan du ta flera prövningar samma månad och plugga in på A-nivå så gör det! Lycka till!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    En 100 poängskurs läser man på heltid - på fem veckor, dvs 6 stycken 100 poängskurser läser man på heltid - på 30 veckor. Frågan är dock om komvux i din kommun kommer att erbjuda dig plats på kurser, vilket jag tror inte kommer att ske.

    Komvux måste prioritera personer "med kort tidigare utbildningabakgrund" (enligt Vuxenutbildninsförordningen) och tar in dem med kortast utbildning först, och sedan är pengarna oftast slut i budgeten och de som redan har godkända betyg, får ej läsa samma kurs.

    Då återstår det Prövningar. Prövning kostar idag 500 kr för varje försök. Vi tror det blir höjning i prövningsavgifter men det är ännu inget bestämt. Läs info om prövningar här >>

    Du behöver inte vara skriven i den kommunen där du vill göra prövning. Du kan anmäla dig på t.ex Prövningsenheten i Göteborg eller på komvux i vilken kommun som helst... men tänk på att du måste troligtvis åka 2 ggr till prövningsstället (för varje prövning) för att det är skriftlig del först och 2-3 veckor senare är det muntlig del. Därför är det mest praktiskt att anmäla sig till prövningar där man bor eller i alla fall inom pendlingsavstånd.

    Ang. högskoleprovet, jag förstår att du inte tror på att HP är en framkomlig väg för dig. Se vad du får för resultat nu, senast.. och om du vill göra om HP ännu en gång - till hösten. Skulle du få 1,3 - kan du i så fall anmäla dig till Alternativ antagning på KI - där de sätter minimigräns på 1,3 på Högskoleprovet och då kan man försöka komma in "den vägen", genom att påvisa att man är extralämplig för läkaryrket. Läs info här >> Nu är det tyvärr för sent då sista anmälningsdag till det alternativa urvalet var 1 april, men du kan kanske anmäla dig nästa gång.

    Att ha gjort Högskoleprovet flera ggr är ändå bra, tycker jag. Förhoppningsvis kommer du att höja resultatet något och det kan spela roll, för att resultat av HP används ofta för att urskilja personer med samma meritvärde. Exempel: om det finns en sista plats kvar och tre sökande har 21,5 i meritvärde som alla vill ha den sista platsen. Då gör man så här: man tittar på resultat av Högskoleprovet. Den sökande som inte har gjort HP, "faller bort" direkt och de andra två som har gjort HP, mäts på det resultatet och i fall du, t.ex har 1,2 på HP och den andra har 1,1 - då vinner du.

    Så mina råd till dig är att fortsätt träna på HP och gör det så många gånger du kan. Kika på Alternativ antagning och anmäl dig i tid nästa gång. Ta kontakt med komvux i din kommun (där du är skriven) men hoppas inte för mycket på att de erbjuder plats på kurser, men fråga kan du i alla fall göra. Och se var och när du vill anmäla dig till Prövningar (innan prövning är det självstudier som gäller och för att läsa matte rekommenderar vi www.matteboken.se ). Någon liknande bra sida i andra ämnen känner vi tyvärr inte till.

    Vi tar gärna emot tips om bra sidor som hjälper skaffa kunskaper i alla ämnen.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej Anna! Hur fick du reda på att de skulle höja avgiften för prövningar? Kan jag läsa om det någonstans? :)
    • Julia : Vi TROR att det KAN BLI höjning i avgiften för prövningen; vi vet inte om det blir så. Vi tänker så här: avgift för att anmäla sig till Högskoleprovet höjdes ju ganska nyligen... Avgift för prövningen har inte höjts på många-många år. Arbetstid för lärare och administratörer kostar mycket mer än de 500kr som får tas ut i avgift. Många tycker att priset är "överkompligt" (lågt) och anmäler sig "hej-vilt", chansar utan att förbereda sig och på så sätt upptar platser/resurser och de som förberedde sig och Verkligen behöver göra prövningen kanske då inte får den möjligheten... så tänker vi... Det är inte rimligt att avgiften för prövningen har ej höjts på väldigt många år när nästan alla andra priser har gått upp.
    • : Det här låter mer som en åsikt. Trodde det var en ny lag som skulle fastställas. Men okej, då förstår jag!
    • Julia : Beslut om höjningen av avgiften kan komma rätt så snabbt "inpå"... vi vill bara "förbereda" folk som tänkt göra många prövningar, t.ex 15 st. som idag kostar 7.500 kr. att det kan bli dyrare... så att ingen sedan blir förvånad.
    Läs alla kommentarer