Sarah
    Hej!

    Jag har en gymnasie examen och grundläggande behörighet till uni. Det program jag vill söka in till kräver även matematik 2a, vilket jag håller på och läser just nu. Kursen slutar den 27 maj, alltså efter att ansökningstiden gått ut. Sen dröjer det 2-4 veckor innan betyget utfärdas.

    Jag har läst om komplettering, men förstår inte hur det fungerar. Ska jag ansöka redan nu till det program jag vill gå, trots att jag inte är behörig än? Kommer jag inte automatiskt strykas från ansökan eftersom jag är obehörig? Hur kompletterar man? Eller måste jag vänta med ansökan till 2023?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    de flesta som söker till svenska högskole-/universitetsutbildningar kompletterar sin ansökan senare. T.ex alla elever som på gymnasiet går årskurs 3 (sista året) får sina examensbevis tidigast sista veckan i maj, men anmälningsperiod varar till mitten på april. Om man inte kunde komplettera skulle ingen elev kunna börja på högskola-Universitet direkt efter gymnasiet. Men så är inte fallet. Som sagt, du gör ansökan under anmälningsperiod (från mitten på mars till mitten på april - de exakta datumen finns på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/viktiga-datum) och kompletterar sedan så fort du kan. Uppgift som finns idag (februari 2022) är att sista kompletteringsdag inför HT22 blir den 21 juni 2022.
    Det är alltså senast den 21 juni 2022 som du måste ladda upp de betyg du vill komplettera med på "mina sidor" på www.antagning.se  - på komvux vet all personal när sista kompletteringsdag blir och gör sitt bästa för att utfärda betygen så att folk hinner komplettera. Du kan också kontakta Antagning.se och få det bekräftat - tel.nr 0771-550720 (telefontid vardagar kl.9-16).

    Studie- och yrkesvägledare