Jose

    Hej! Jag fick nyligen f på en kemi kurs jag gjorde på hermods. Jag kontaktade min hemkommun för att fråga om vad jag ska göra och de sa att jag har rätt till en prövning som jag måste boka via hermods. De rekomenderade att jag gör den så snabbt som möjligt så att jag inte hinner glömma bort mycket av det jag studerade, men jag tror inte att jag kan göra det. Anledningen för detta är för att jag startade två andra kurser efter som jag vill ha tid att plugga på och klara så att samma sak inte händer igen. Jag har kurserna i tio veckor. Går det bra att boka prövningen efter tio veckor då jag är klar med dessa kurser eller måste jag boka en prövning inom en specifik tid efter kurser som jag blev underkänd på är slut? Tack i förväg. Mvh

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i vilka kurser som helst när som helst och i hela Sverige; läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning
    Prövningsavgift på 500 kronor brukar tas för varje prövningsförsök.
    I vissa (få undantagsfall) kan man skippa betala avgiften - t.ex kan kommunen säga att i fall du är folkbokförd i samma kommun där du också gör prövning och om du samtidigt har läst den kursen, förut, och fick F, då kan du bli befriad från prövningsavgiften. Att det skulle sättas några tidsgränser på att prövningen bör göras en viss tid efter det att man fick F i kursen, känner jag inte till. Du får gärna fråga din hemkommun om det. Vad jag förstår av din fråga så har din hemkommun rekommenderat att du gör prövning snarast; du får gärna fråga dem om de endast menade att du kan glömma innehåll i kursen om det går lång tid efter det att du läste kursen eller om de även menar någonting annat (om de har någon "lokal regel" som skulle befria dig från prövningsavgift eller hjälpa dig att hitta tid att boka prövning på...).
    Allmänt gäller: som har redan uppgett ovan, de som inte är gymnasieelever får göra prövningar i vilka kurser som helst när som helst och i hela Sverige; läs gärna på https://www.fragasyv.se/info/provning -- om du inte själv har bråttom att få godkänt betyg och kan tänka dig betala avgift på 500kr + även har tur med dig och hittar var du kan boka in dig på prövningen (vilket är inte alltid så lätt, tyvärr... många vill göra prövningar och prövningstiderna man kan boka in sig på är ganska få), då behöver du inte hålla dig till vissa tidsramar, utan kan planera för att göra prövning när det passar dig.

    Studie- och yrkesvägledare