Akki
    Hej, jag har nyligen tagit studenten och vill söka till högskola, men det högskola jag vill ansöka till kräver att jag pluggat Samhällskunskap 1a1 + 1a2. I mitt program fanns det bara Samhällskunskap 1a1, vad kan jag göra för att läsa in Samhällskunskap 1a2 utan att behöva vänta tills jag blir 20 år för komvux. Det är bara en kurs och jag kan enkelt klara detta, jag är 18 år och vill komplettera det så snart som möjligt. Skriv gärna vilken webbsida eller vem jag ska kontakta för att gå vidare. Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du söker läsa samhällskunskap 1a2 på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Om du genomförde treårig utbildning på ett nationellt gymnasieprogram behöver du inte vänta till 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, utan du kan börja på komvux direkt efter gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare