Vikke

    Hej! Jag tar masterexamen om ett år, och redan nu går jag i tankarna på jobb efter examen. Jag har en kandidatexamen i kriminologi och jag har jobbat två och ett halvt år som bedrägeriutredare på en bank. Det jag funderar på är hur mycket krav jag kan ställa när jag söker jobb och hur flexibel jag måste vara. Det jag tänker på är att jag vill jobba på kontorstid och jag vill inte ha kundtjänst eller liknande i tjänsten. Kan jag välja att söka de jobb med de krav jag har, eller är det för snävt? Jag har en del utbildning och erfarenhet i bakgrunden, vilket borde ge mig en bra grund för att söka jobb. Mitt extrajobb som jag har haft under studietiden har varit på kvällar och helger, och involverat kundtjänstliknande uppgifter, och jag vill verkligen inte jobba så längre. Hur flexibel måste jag vara, eller borde jag vara beredd på att ta vilket jobb som helst?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du ställer en mycket intressant och viktig fråga men som samtidigt också är svår att ge ett kort och omfattande svar på... Du får givetvis söka alla de jobb som du vill ha. Att som arbetssökande "ställa krav" - då undrar jag om du menar att du ska välja bort och inte söka de jobb som inte uppfyller de kriterier som du önskar ska uppfyllas inom din framtida anställning, eller menar du att även om jobbet är tänkt att ske även på "obekväma arbetstider" att du ska kräva att just du ska jobba endast på kontorstider? Jag vill råda dig att titta bland annat på följande yrkespresentationerna (detta med tanke på din utbildningsbakgrund):
    Framtid.se/yrke/frivårdsinspektör
    Framtid.se/yrke/väktare
    Framtid.se/yrke/arrestantvakt
    Framtid.se/yrke/kriminalvårdare

    Studie- och yrkesvägledare