Evelina
    Nästa läsår börjar jag nian vilket innebär att jag också ska välja till gymnasiet. Grejen är den att jag vet inte vad jag vill bli eller vad jag vill göra med mitt liv. Så när jag började titta lite på de olika linjerna för ungefär ett halvår sedan utgick jag efter vad som jag tycker är kul (matte och fysik). Det som jag skulle tänka mig att gå är teknik, natur (na och te blir antagligen på Österäng i Kristianstad) eller spets i fysik på Polhemskolan i Lund. Vet redan att jag antagligen inte kommer att behöva oroa mig förmycket om att komma in då jag gick ut 8:an med 325 i merit.

    Jag vill göra ett så genomtänkt och bra beslut angående gymnasiet som möjligt, men jag vet inte hur jag ska göra. Skulle jag hypotetiskt sett börja gymnasiet i Lund så innebär det att jag behöver flytta för att det är ungefär 3,5 h enkelresa till Lund hemifrån. Detta kommer bli en stor omställning och jag vill inte behöva byta linjer hit och dit. Så det jag egentligen behöver är tips och råd på hur jag ska tänka för att kunna komma fram till ett så genomtänkt beslut som möjligt senare i höst. Har gjort egna för- och nackdelar listor och ska gå på öppet hus. Men finns det några andra tips?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill nu bara ge dig två tips och ber dig sedan höra av dig igen när du

    1. Läst på www.framtid.se/bloggar/till-dig-som-ska-borja-ak9

    och

    2. Har funderat på om du ska kunna skaffa bostad i Lund och vad dina föräldrar (vårdnadshavare) säger om ditt boende långt hemifrån; du väljer var du går på gymnasiet men det är vårdnadshavare som har rätt att bestämma var du bor ...:( det är också mycket svårt att hitta bostad pga bostadsbrist och i Lund som är en "studentstad" kan det vara ännu svårare att hitta bostad än i andra städer.