Cornelia
    Hej

    Jag håller just nu på att titta på vad jag skulle vilja göra i framtiden och funderar just nu extra mycket kring två olika Yrken som jag är osäker på vad som krävs för att jobba som. Dessa två yrken är Familjebehandlare och Yrkeslärare.

    Familjebehandlare:
    Av det som jag läst mig till så är grunden för en familjebehandlare en utbildning inom Socialt arbete, men måste det automatiskt innebära en Socionomexamen?

    Min plan är nämligen att bygga en egen kandidatexamen (för att kunna läsa på halvfart) och utbildning till socionom är ju ett program på 100%.

    Finns det då andra alternativ för att nå detta yrke?

    Yrkeslärare:
    Om kraven för att kunna läsa utbildningen till Yrkeslärare så har jag hittat följande: "Gymnasiekompetens eller motsvarande samt kvalificerade och relevanta yrkeskunskaper.".

    Jag har dock svårt att veta hur jag ska tolka informationen och skulle därför behöva hjälp med detta. Begreppen "kvalificerade" och "relevanta" är ju väldigt defusa och jag undrar därför om det finns någon mer konkret information om vad som faktiskt gäller.

    Dom ämnen det isåfall skulle handla om är Hundkunskap, Träning av hund, etc. Kurser som jag även själv läst under gymnasiet om det har någon betydelse? Om det nu är något sånt som kan innebära "kvalificerade" och "relevanta"?

    Trots detta (att jag läst dessa kurser) så har jag inte möjlighet att rådfråga mina lärare av olika anledningar och vänder mig därför till er.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag börjar svara ang. utbildning till Yrkeslärare. När man ansöker till yrkeslärarprogrammet, så är det en expert-grupp som bedömer de sökandes kunskaper och erfarenheter (arbetslivserfarenhet och andra meriter som de bedömer som relevanta, alltså vad som expertgruppen bedömer som relevanta); det är det svaret jag fick från studievägledare på yrkeslärarprogrammen. De säger att det inte går att säga att man måste ha arbetat "som det och det" under ett visst antal år eller att man måste ha läst "den och den kursen" t.ex... därför behövs det en bedömning som en expert-gruppen gör. De sökande svarar på ett antal frågor om sin utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet och skickar med betygen, intygen och allt de har som kan påvisa att de har djupa, omfattande och breda kunskaper inom det område som de vill bli yrkeslärare inom.
    Och vad gäller Familjebehandlare, så jobbar sådana oftast inom socialtjänsten och det är de som anställer som bedömer vem de anställer. Mig veterligen går inte att hitta en utbildning som heter "familjebehandlare" som man skulle gå och med det bli en utbildad/behörig Familjebehandlare. Anledning till varför de flesta  familjebehandlare är i grunden socionomer är den att inom socionomprogrammet ingår väldigt mycket kunskap inom socialtjänstlagen + även en heltermins praktik och detta uppskattas av socialtjänsten väldigt mycket.

    Studie- och yrkesvägledare