Sandra
    Hejsan! Går andra året inom sam-beteende och stormtrivs! Nu är det dags att välja fördjupning till trean och det jag kan välja på är "Människan, rätten och samhället" eller "Människan, socialt och kulturellt" finns det någon jag borde välja ifall det påverkar min framtid? Vill bli ex familjerådgivare/terapeut/psykolog-aktiga yrken. Har även planerat att välja Engelska 7 som individuellt val då matematik inte fungerar för mig, krävs det högre mattekunskaper för att läsa vidare än matte 2B? Är det smart att försöka utöka sitt individuella val så att man har två stycken? exempelvis engelska 7 och spanska 5/privat juridik

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!

    Bra att du trivs på din utbildning och att du vet vad du vill göra efter gymnasiet!

    Ang. val av kurser - så räcker det med Matte 2 för de eftergymnasiala utbildningar som du vill söka till. Matte 3 krävs för Ekonomi på högskola, t.ex om man vill läsa till Civilekonom, för Fastighetsmäklare, för Optiker men Matte 3 ger också meritpoäng i fall den inte krävs för behörighet. Eng 7 ger 1.0 i merit och Spanska 5 kan ge merit i fall Spanska 3 skulle krävas för behörighet till den utb. som du söker på högskola.

    Men max i merit är 2.5 och du uppnår max om du får godkänt i eng7 och moderna språk 3 och 4. Då ger inte matte 3 eller moderna språk 5 några meritpoäng eftersom du redan har uppnått max i merit.

    Ang. "människo-kurser" så spelar det ingen roll för behörighet till vidare utbildningar. Här får du välja den kursen som du känner du vill läsa.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA