Isak
    Hej, jag heter Isak och är 21 år gammal. Jag tog studenten 2016 och har sedan dess jobbat i två år, tagit en paus och försökt fundera ut vad "jag vill bli"/vad jag vill läsa på universitetet. Jag lyckades också få till 1,8 på högskoleprovet under dessa två år, så jag är inte direkt begränsad till vad jag kan välja för utbildning.

    Jag har alltid varit väldigt kreativ och tekniskt intresserad, fotograferar mycket, har gått någon kurs programmering och tyckte det var kul. Men har alltid varit inställd på att jag skulle läsa till arkitekt då jag är väldigt fascinerad av design, färger och hus/miljöer i allmänhet. Så det slutade med att jag sökte till arkitekt denna hösten. Problemet är nu att jag inte känner mig 100% hemma där, det är lite för mycket oklara instruktioner(väldigt flummiga uppgifter, har hellre klara tydliga instruktioner), inga tentor utan bedömning genom redovisningar, utbildningen är nästan för konstnärslik för min smak också. Jag är inte heller säker på om ett intresse av design/miljöer är nog för man ska välja att bli arkitekt.

    Jag har alltid varit en sån person som inte gillar/klarar av redovisningar/presentationer men som absolut inte har något problem med tentor, tycker nästan det är lite kul att göra rent ut sagt. Har väldigt lätt för matte och andra tekniska ämnen men är som sagt också väldigt kreativ och intresserad av design och arkitektonisk utmformning. Jag hade kunnat tänka mig jobba/studera något inom IT/data (ex Civilingenjör Datateknik) men jag känner samtidigt att jag inte vill sitta framför datorn och arbeta varje dag i resten av mitt liv. Har aldrig direkt haft något drömjobb och tycker mycket är roligt/intressant att hålla på med, men det viktigaste för mig är att jag ska ha ett jobb som jag trivs/har kul med eftersom man kommer spendera en stor del av sin vakna tid på jobbet och att det samtidigt är bra lön. Så därför vänder jag mig nu till er, hur ska jag kunna bestämma mig för det jag vill studera/jobba med?

    Mvh Isak
    • Milla : Vi ska samråda och återkommer. Kika så länge på många olika presentationer av yrken på www.framtid.se
    • : Åh okej, finns det chans för svar idag? Har spenderat senaste 10 dagarna på den sidan haha
    • Anna : Ingen kan tala om för dig vad du ska läsa och vad du bör "bli" (vilken yrkeskarriär du bör ta)... ;) Det SYV kan hjälpa dig med är att "bolla idéer".
    • :

      Ja men det är ju självklart. Men eftersom en SYV har bra koll på de flesta utbildningar och yrken och kanske vilka intressen som brukar vara bra/användbara inom vissa arbetsområden så kan det vara intressant att få reda på hur en SYV tänker också. Menar inte att jag ska få ett klart svar här på vad jag ska bli

    • Anna : Var god läs mitt svar... Du ställde en fråga som är mycket svår att besvara... - det kanske du själv också förstår... - De vi vet om olika yrken samlar vi på www.framtid.se
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,
    du är fortfarande mycket ung och du har gott om tid innan du "måste" bestämma dig. Att du vill ha "bra lön" och trivas på jobbet förstår jag... nästan alla vill det.
    Läs gärna blogginlägget "vad-far-oss-att-tivas-pa-jobbet"...
    Vad är "bra lön" är olika för olika personer...
    Sedan tillkommer det också att - Få jobb /eller starta eget/ - alltså få Börja jobba och Boende/Pendlings-problematik också... Ska man pendla 2 timmar enkel väg och inte vill eller kan flytta närmare jobbet - kanske blir det svårt att trivas även om jobbet är kul och lönen är hög.
    *****
    Det är alltså många olika delar i att "trivas på jobbet": från chefen som kanske inte är konsekvent utan är oförutsägbar... till kollegorna som är "olika": vissa är jättebra och andra kan man knappt stå ut med...
    *****
    Det underlättar om man kan förenas med tanken på att det finns knappast ngt. jobb som är kul precis varje dag hela dagarna ... Bra om man kan acceptera att ibland måste man "stå ut" med vissa saker - och det gäller även under utbildningen... och sedan när man jobbar.
    *****
    De som "jagar" ett jobb som alltid är kul utan några som helst "problem" - brukar ofta bli besvikna.
    Sedan är det givetvis väldigt olika vad man kan respektive inte kan stå ut med.
    *****
    Tips - boka tid med studievägledare: med några olika - på komvux, på ett lärosäte /högskola-universitet/ och/eller på ett vägledningscentrum; pratar du med flera olika studievägledare, får du förhoppningsvis olika perspektiv och fler tips.
    *****
    Det finns uppskattningsvis 8.000 yrken. På www.framtid.se beskrivs det ca 2.000 yrken... men du kanske kommer att jobba inom ett yrke som ännu inte finns. Ex. för bara några år sedan visste ingen människa vad VR-utvecklare >> eller Drönarpilot >> skulle vara för ngt. Nu kan man utbilda sig till de yrken.
    Du kanske rent av uppfinner ett nytt yrke själv!