Anna

    Hej, jag skrev hit för ett tag sedan och frågade om råd gällande att läsa upp en kurs efter att ha gått ut gymnasiet.
    Nu är det så att jag läste estet på gymnasiet, där jag la till matte 2b, så har alltså godkänt i denna kurs. Efter att jag tog studenten i somras, har jag dock bestämt mig för att jag vill läsa ett naturvetenskapligt basår, där behörighetskravet för att komma in är matte2b. Detta betyder ju alltså att jag redan nu är behörig att söka in. Som det ser ut nu har jag ca 15,7-8 i betygssnitt vilket i mina ögon är långtifrån det jag hade hoppats få för betyg i gymnasiet då jag varit van sedan högstadiet att ha väldigt bra betyg. Min första tanke var att göra en prövning i någon av mina mattekurser för att höja betyget, helst ganska mycket, och förbereda mig mer för basåret. Pratade med SYV i min kommun om detta och hennes förslag var att jag istället för att göra en prövning i matte2b istället läsa en ny mattekurs - matte2c för att kanske förbereda mig mer inför basåret. Hon tyckte det var onödigt att satsa på att höja betyget med bara något snäpp. Men jag var lite fundersam om det var lönsamt eftersom jag redan är behörig med min matte2b. Jag började dock läsa matte2c på komvux. Och om jag nu lyckas få högsta betyg i denna kurs kommer det då innebära att jag får ett snitt på kring 15,9 .

    Har kollat upp lite antagningsstatistik på ett basår nära där jag bor och såg att de som blev antagna i höstas faktiskt inte låg så långt ifrån mitt snitt som jag tänkte. Dock var ju min första tanke att göra en prövning i den mattekurs jag redan läst, dvs matte2b och höja betyget, förhoppningsvis till ett A. det skulle innebära att jag istället för 15,9 skulle landa på ett snitt på 16,10 vilket jag ser som mycket bättre då jag hamnar lite över marginal om jag ska söka in till basåret. Men när jag frågade SYV om hur det funkar med prövning så verkar det som att det var krångligt och jag fick inte ett ordentligt svar på hur det görs osv.
    Jag vet att jag kan så mycket bättre än mina gymnasiebetyg eftersom jag inte la ned alls lika mycket tid på skolan då som på högstadiet. Det gör mig så ledsen att sitta här och behöva räkna på decimaler. Vill verkligen komma in på basåret, det skulle betyda så mycket för mig!

    Gjorde mitt första högskoleprov i 3:an på gymnasiet och fick då 0.8. Inte så värst högt, men snäppet under där jag behöver ligga för att komma in, som det såg ut förra terminen i allafall.
    Dock känns det inte som att detta kommer räcka och jag undrar om det finns något mer jag kan göra?

    Vill gärna veta:Hur går en prövning till? Hur ofta hålls prövningar? Vad kan vara bäst att göra i mitt fall?

    Tacksam för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    för att höja ditt meritvärde kan jag råda dig att försöka få betyg i Matematik 1a och 2a. Det är nämligen så att i fall du får högre betyg i matte 1a och/eller i 2a, då kommer de nya betygen räknas in i stället för dina gamla betyg i matte 1b och 2b.
    Om du redan nu har A betyg i matte 1b, då går det inte att höja... men om du har lägre än A, då vinner du på att få betyg i matte 1a.
    Jag hoppas att du i slutet av din kurs - matte 2c kan gör prov i matte 2a i stället och då har du bäst chans att få högsta betyget.
    SYV på din komvux har rätt i att studier i c-spåret i matte förbereder bäst inför Naturvetenskapliga studier, men just för att Komma in på basåret, skulle du behöva Högre meritvärde.
    ***
    Undrar om du redan nu har max i merit, som är 2,5?
    Om du ej har max i merit, skulle du vinna på att få betyg i matte 3, som skulle ge dig 0,5 i merit.

    Ang. Hur en provning går till
    det brukar först göras en Skriftlig del - som ett slutprov på kursen; sedan rättar läraren skriflig test och ca 2 veckor efter det gör man en muntlig test, där läraren ställer frågor, baserade på hur resultat av det skriftliga testet gick till. Betyget brukar sättas av 2 lärare - en bedömare och en Med-bedömare. Betyg i prövningen är lika mycket värt som betyg man får i slutet av en kurs som man läste/gick.
    Ang. när, hur ofta och var prövningar anordnas - så finns det inte några strikta regler; utan varje kommun gör lite som de vill och vad de har resurser till.
    De generella regler kring prövningar säger några få saker:
    - att prövningar i de kurser som vanligtvis undervisas på gymnasienivå bör erbjudas /men inte när, hur, hur ofta mm./
    - att man behöver inte vara skriven/folkbokförd i samma kommun där man gör prövning. Man kan alltså göra prövning i vilken kommun som helst, om man hittar var prövning erbjuds.

    Vänligen
    ANNA