Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    distansutbildningar inom yrkeshögskola brukar, som regel, ha obligatoriska träffar (det är alltså Distans med Obligatoriska träffar). Några "mall" om hur poängen inom olika skolformer skulle kunna "översättas" finns inte, i alla fall inom vad gäller svenska utbildningar.
    Om du kommer in på en yrkeshögskoleutbildning (och du kan söka till många olika - samtidigt) kan du ta upp frågan om "tillgodoräknande" av dina tidigare studier (det gör du med de utbildningsansvariga när du är antagen). Du kan få olika svar från olika yrkeshögskolor. Du kan söka många olika YH-utbildningar samtidigt. Mitt förslag är att du söker till många YH samtidigt och sedan, om du kommer in på flera så kan du innan du tackar Ja till utbildningsplats fråga om hur mycket som kan bli "tillgodoräknat" från dina tidigare studier. Sedan väljer du tacka Ja till den YH-utbildning som gav dig de svar du vill ha. Det kan dock bli så att inte yh-utbildning kan tillgodoräkna dina tidigare studier, utan du kan få svar att du måste läsa hela yrkeshögskoleutbildning i sin helhet för att få ut yrkeshögskoleexamen.
    Hela utbudet av YH-program finns bl.a på www.yhguiden.se men jag ska länka till några exempel på utbildningar som jag hoppas kan bli av intresse för dig:
    utbildning/hogskolecentrum-arboga/stödpedagog
    utbildning/larcentra-hudiksvall/behandlingspedagog
    utbildning/halsohogskolan-i-jonkoping/stödpedagog
    utbildning/campus-nynashamn/behandlingspedagog

    Studie- och yrkesvägledare
    • Samaneh : Hej igen! Jag läste i Stockholm universitet och är jag nu på . Men har blivit trött på en kurs som jag fastnade.
    • Milla : Sök till alla utbildningar som du vill läsa men du kan samtidigt försöka klara av kursen och stanna på din nuvarande utbildning.