x

    Hej!

    Jag har en utländsk gymnasieutbildning med 14,47 meritpoäng och nu kompletterar jag mitt betyg på komvux för att bli behörig till universitet. Och som jag har förstått räknas meritpoängen genom att beräkna medelvärdet på båda betyg i båda länder, mitt land och Sverige... Om jag ska göra prövningar på de ämnen som redan finns på mitt utländska betyg och få t.ex. A på Matte 1a och 2a, hur ska min meritpoäng beräknas?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej x!
    Vad du eller vi räknar fram, kommer inte spela någon roll; det är vad Antagning.se räknar fram, som gäller. Reglerna enligt vilka Antagning.se "går" finns på Antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning men hur de tolkas och administreras kring, är det bäst att fråga Antagning.se, därför att det är ju de som gör det.

    Kika också gärna på Infomaterial-faktablad/regelinfo-div/kurser-som-kan-höja meritvärde för dig med utländsk gymnasieutbildning. Och mattekurser från 1 till 5 samt matte specialisering finns med i den listan.
    Om du läser kurser eller gör prövningar försök få så höga betyg du kan. Det går inte på förhand bestämma vilket betyg du "siktar på", utan du måste göra ditt bästa i varje kurs du läser och under varje prövning du gör; sedan ser man vad du fick för resultat - i efterhand; sikta alltid på det högsta betyget, A.

    Om att sikta på ett visst meritvärde...
    Eftersom ingen vet vilket meritvärde som i framtiden kommer ge plats på högskoleutbildningar, är det också en anledning att satsa på att försöka få så högt meritvärde som möjligt. Att man tidigare kom in med ett visst meritvärde, kommer inte spela roll - vid framtida antagningar; det är i Konkurrensen (antal utb.platser "ställs mot" sökande med deras meriter) som antagningsgränser uppstår och det är först i efterhand som man får veta vilka meriter som gav plats på utbildningen.

    Gör också Högskoleprovet, är mitt råd. Och gör HP flera ggr. Möjlighet finns 2 ggr/året.