Noah

    Hej! fick ett exempelschema från jensen när jag besökte dem på gymnasiemässan. En tjej som gick där berättade då oftast att de hade något som kallas A-tid varje dag (utom onsdag). De har alltså sina lektioner på morgonen en jämn vecka och på eftermiddag/lunch udda veckor. Under en jämn vecka står det oftast efter lunch att det är A-tid, arbetstid, smart study, ev. studiebesök. Vad menas med detta? Betyder detta att man slutar tidigare/börjar senare vissa dagar eller betyder det att man arbetar hemma? Jag förstår inte.

    • Anna : A-tid betyder "Arbetstid". Det är den del av arbetsdagen som eleverna har sammanhängande egen studietid för sitt förarbete och efterarbete i sina kurser. Under denna tid finns också möjlighet att besöka smartstudy (öppna studiepass med lärare).
    • SYV-besökare : A-tid står för arbetstid, det är den tiden under en arbetsdag som inte är schemalagd. Läs mer om vårt schema: https://www.jensengymnasium.se/om-oss/akademiska-studier

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Noah,
    Jensen har många gymnasieskolor - i olika städer och du i din fråga skriver inte vilken stad det gäller; "A-tid" är inget begrepp som jag känner till, det är troligtvis ngt "lokalt" begrepp som används på just den skolan, så jag måste fråga om det på skolan - och för det är det bra att veta Vilken skola det gäller, i vilken stad. Så, svara gärna vilken Jensen-skola som du på schemat såg A-tid.
    Du kan också ställa den frågan om du går på Öppet hus på skolan.
    Se annars på skolans hemsida om det står förklarat någonstans vad som menas med "A-tid".
    Du kan också boka "skuggning"/följa med en elev eller en klass under en skoldag och då kan du också ställa frågan om A-tid på skolan, både till eleverna och lärarna ...
    Om du svarar ang. vilken Jensen-skola du är mest intresserad av /i vilken stad/ så kan jag kanske förklara exakt hur du bokar "skuggning" på just den skolan: ibland önskar gymnasieskolorna att du bokar med hjälp av SYV på din grundskola men annars så kan man ofta ringa/sms-a eller maila till en viss person (kan t.ex vara biträdande rektor) på gymnasieskolan och bokar "skuggning" själv.

    Hej igen, vi fick nu svar från Jensen Norra som lyder:

    A-tid betyder "Arbetstid". Det är den del av arbetsdagen som eleverna har sammanhängande egen studietid för sitt förarbete och efterarbete i sina kurser. Under denna tid finns också möjlighet att besöka smartstudy (öppna studiepass med lärare).

    • : Tack för svaret. Det är Jensen norra Stockholm som ligger i vasastan. De har redan haft öppet hus, de hade det ikväll men jag mådde inte så bra så jag gick inte.
    • Anna :

      Jensen SthmNorra kommer ha öppet hus även 30 jan 2020 och sedan även 6 maj - det kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasium/jensen-gymnasium-norra Om jag visste vad "A-tid" betyder skulle jag givetvis berätta för dig, men jag vet inte. Det måste vara ngt. nytt eller en "lokal förkortning" som används på just den skolan eller på några få skolor.

    • Anna : vi har fått svar från biträdande rektor på Jensen Norra i Sthlm som lyder: A-tid betyder "Arbetstid". Det är den del av arbetsdagen som eleverna har sammanhängande egen studietid för sitt förarbete och efterarbete i sina kurser. Under denna tid finns också möjlighet att besöka smartstudy (öppna studiepass med lärare).