Elev

    Jag befinner mig i ett vägval där jag velar fram och tillbaka...hoppas det är ok att jag rådfrågar er lite. Situationen ser ut som följande: Jag funderar på att söka till juristprogrammet, men jag vet att den kräver skyhöga meritpoäng för att komma in, typ topp poäng. Jag är lååångt ifrån de meriterna. Är det ens värt att chansa att sätta det som första val eller är det bättre att välja förvaltning som första val där jag ändå vet att jag har en chans att kanske komma in då meritvärdet ligger närmre detta. Är rädd att satsa på jurist så hamnar jag som reserv och förvaltning stryks samt vice versa. Jag satsar inte på toppyrken som advokat och domare. Jag vill arbeta som handläggare på diverse myndigheter ex. kronofogd, skatteverket, arbetsmiljöverket, konsumentverk, bank, m.m. Hur skulle ni gjort i min situation? Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    förvaltning stryks inte om du står som RESERV på ett eller flera av dina högre prioriterade alternativ till en svensk högskole-universitetsutbildning. Om dina meriter räcker till "förvaltning" så kommer du få besked ANTAGEN och detta samtidigt som du står i RESERV till dina högre prioriterade alternativ. Du kan läsa om det på www.antagning.se och du kan också kontakta de som jobbar på Antagning.se och få det bekräftat (det jag svarar dig nu). Därför kan du sätta som högsta alternativet den utbildningen som du helst vill komma in på, och detta oavsett hur höga meriter du har.
    Gör högskoleprovet också. I HP-urvalet kommer du in även med lägre meritvärde (om du får högt resultat på högskoleprovet).

    Studie- och yrkesvägledare