Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Så bra att du bestämde dig för att ta upp studierna!
    Till och med det kalenderåret du fyller 19 år söker du till gymnasiet via Gymnasieantagningen precis som du gjorde när du gick i årskurs 9 på grundskolan och du konkurrerar med dina grundskolebetyg. Du behöver kontakta personal på ditt gymnasieantagningskansli för att få inloggning till "hemsidan för gymnasieval" i din del av Sverige. Om du inte har kontaktuppgifter till ditt gymnasieantagningskansli kan du hitta dem med hjälp av den här webbplatsen: antagningskanslier.skr.se
    Du kan också söka till folkhögskolornas allmänna kurser där du kan läsa mot Omdöme om grundläggande behörighet. Varje folkhögskola gör egen antagning. Du söker därför direkt till de folkhögskolorna där du vill läsa. Du kan söka både till gymnasiet och till flera olika folkhögskolor. Skulle du få plats på flera ställen kan du då välja var du vill läsa.