Anders
    Hej! Jag ska söka till gymnasiet nu senast den 14 februari. Det jag undrar är om man måste välja förstahandsval, andrahandsval och tredjehandsval eller om man bara söker till olika gymnasium och ser vilka man kommer in på. Skulle vara väldigt tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zebastian,
    som regel (nästan alltid) så gäller strikt prioritering - man söker till gymnasiet i första hand - till den skolan och utbildningen på den, som man är mest intresserad av; man behöver i och för sig inte ha flera alternativ i sin gymnasieansökan, men vi rekommenderar att ha Flera alternativ (detta för att i fall man ej kommer in på sitt första alternativ, prövas man i så fall mot sitt andra alternativ; och om man ej kommer in till sitt andra alternativ, prövas man i så fall mot sitt tredje - och så vidare...).

    Antagningsbesked ser, vanligtvis, ut på följande sätt:
    1. RESERV
    2. RESERV
    3. ANTAGEN
    4. PRÖVAS EJ
    5. PRÖVAS EJ
    6. PRÖVAS EJ
    7. PRÖVAS EJ

    ... Alltså, man prövas inte mot de alternativ som är lägre prioriterade, än det alternativet där man blev Antagen.
    Högre prioriterade alternativ, om man inte är ANTAGEN på sitt första, står man i RESERV till. Man bli kallad från reserv t o m några veckor (ofta upp till en månad) efter läsårets start.

    ****
    Undantag kan finnas
    Om minst en av de utbildningar som man söker till hanteras av ett annat antagningskansli (om man söker långt hemifrån - exempelvis till någon Riksrektyterande utbildning) - kan man få flera antagningsbesked (ett besked från varje antagningskansli). I så fall kan det hända att man blir antagen till flera olika utbildningar samtidigt (en utbildning per antagningskansli).