Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    optikerprogrammet ges i Sverige på Karolinska Institutet och vid Linnéuniversitetet: ki.se/program/1op19-optikerprogrammet och lnu.se/program/optikerprogrammet/kalmar Fundera på att söka till båda orter. Om du inte har gjort högskoleprovet, gör det är mitt råd. Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet där man kan komma med ganska lågt meritvärde för att man i första hand prövas på högskoleprovsresultat.
    Antagningsstatistik för Optikerprogrammet (Karolinska institutet) visar att antagningsgränser i betygsgrupper brukar ligga på under 18 och ganska ofta även under 17.

    Studie- och yrkesvägledare