Rono

    Jag läser på komvux för en examen och kommer konkurrera i BII gruppen när jag söker Universitet. Hur många procent konkurrerar i BII och kan de i BI gruppen som har lägre jämförelsetal komma in? Sen så har jag sett att vissa terminer kommer in med BI och högskoleprov men inte BII, vad kan det bero på?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Rono,

    läs gärna information på antagning.se/sv/anmal-dig-och-hall-koll/platsfordelning-och-urval och du kan också ringa till Antagning.se på vardagar kl.9-16 - tel.nr 0771-550720

    Det du själv kan påverka är att försöka få så höga betyg i alla de kurser du läser och att få så högt resultat på högskoleprovet som möjligt. Gör högskoleprovet så många ggr du kan! Och du kan också funder på att söka samma utbildning (eller liknande utbildningar) på alla de orter där de ges. Du kan också titta på andra former av eftergymnasiala utbildningar än höskola-universitet, t.ex på www.yhguiden.se

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    det är ofta men inte alltid svårare att komma in på en svensk högskole/universitetsutbildning om man inte kan konkurrera i BI, utan konkurrerar i BII (kompletteringsgruppen); detta för att det är färre platser som sökande i den urvalsgruppen får "som grupp" att konkurrera om. De exakta detaljer (i procent) är det Antagning.se som kan förklara om; det finns ganska mycket information om Platsfördelning och urval på Antagning.se som du gärna får ta del av. Ibland slumpar det sig så att antagningsgränsen blir lägre i BII-urvalsgruppen. Men ofta blir antagningsgränsen lägre i BI.
    Om du inte kan konkurrera i BI, så är det inte något att göra åt, förutom att du kan göra högskoleprovet för att konkurrera även i HP-urvalet. Du kan också se om just "din högskoleutbildning" kommer att erbjuda någon sort AU. Om vad AU är (allmän information) kan du läsa på fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola