Elsa
    Hej!
    Jag går i 8an och vi har börjat att prata om gymnasium. Jag var först väldigt inställd på att gå Sällskapsdjur & Djursjukvård (med inriktning djursjukvård) för att ta GKLH. Och sen söka till djursjukskötar utbildningen på SLU.
    Men jag vet inte om jag hellre vill bli veterinär och om jag går S&D så kommer jag nog inte in, eller? Det går att lägga till naturvetenskaplig fördjupning där man får Kemi 1, 2, Fysik 1b1, 1b2, 2, och Matematik 2a, 3c, 4. Men jag är osäker om det räcker, med tanka på att man inte får något extra i biologi. Som ni kanske märkar förstår jag inte riktigt hur allt funkar med de olika kurserna. Dock så står det på realgymnasiet att man kan bli veterinär efter man gått S&D. Det verkar ju dock vara ganska stor konkurrens om platserna på veterinär utbildningen...
    Men jag har börjat tänka att det kanske blir bättre om jag tar naturvetenskap istället. Det är ju en bra utbildning då man har många valmöjligheter efter,
    Dock så är jag rädd att jag inte kommer klara det och inte få tillräckligt höga betyg. Jag är också orolig om jag kommer mentalt klara av det då jag har hört att det är svårt. Jag har inte jätte svårt för biologi och jag tycker det är intressant, men kemi och fysik tycker jag inte är lika lätt. Men jag försöker verkligen att få ett bra betyg i fysik just nu.
    En annan sak som jag som jag tänker mycket på är både längden på utbildningen och skillnaden mellan veterinär och djursjuksköterska, och vad jag skulle mest vilja göra. jag har jätte mycket beslutsångest redan nu och det känns som att hela min framtid hänger på vad jag väljer.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Elsa,
    det är jättebra att du tar gymnasieval på allvar och började tänka på det redan nu, när du går i "åttan"!
    Men jag vill börja svara med att påminna om att du har ännu mer än ett år på dig att bestämma dig angående ditt gymnasieval. Det är sista dagen i Omvalsperiod (som också kan kallas för Nyvalsperiod) som ligger senare på våren som ditt "riktiga val" gäller, alltså kan du ändra vad du söker till t o m sista dagen i omvalet och det ligger ännu mer än ett helt år framåt i tiden. Det är alltså ingen panik, du har väldigt gott om tid! :)
    Jag tycker också att det är viktigt för dig att veta att det går att Komplettera med kurserna efter gymnasiet. Till gymnasiet är det viktigt att välja en utbildning som du tycker är kul och tillräckligt lätt att klara så att du orkar genomgå hela utbildningen och ta ut examensbevis. Att läsa mer fysik, kemi, matematik och biologi kan man efter gymnasiet på komvux, på en folkhögskola och på basåret på universitetsnivå.
    Att det är hård konkurrens till veterinärprogrammet på SLU, sveriges lantbruksuniversitet, stämmer. Höga betyg krävs i betygsgrupperna. Men man kan komma in på resultat av högskoleprovet, i HP-urvalet.
    Det finns också många andra yrken inom Djurens hälso- och sjukvård. Se till exempel yrkespresentation djurfysioterapeut. Just nu är det viktigt att du skaffar dig så bra kunskaper och så höga betyg i alla ämnen som du bara kan!
    Gå på öppna hus, prova-på dagar, gymnasiemässor och boka även "skuggning" både på NB och NA (jag förstår det som så att ditt gymnasieval står mellan de två programmen). "Skuggning" är det när du följer en elev eller en klass under en gymnasiedag (sitter på lektionerna och får möjlighet att prata med elever och med lärare och känna på hur det är att gå just den här gymnasieutbildning).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elsa : Tack för svaret! :)
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp! lycka till!