Milla SYV på FrågaSYV

    HEJ!

    Att få jobb som pilot kan variera i svårighetsgrad beroende på flera faktorer som din utbildningsbakgrund, erfarenhet, och den aktuella marknaden för piloter. Här är några aspekter att överväga:

    1. **Utbildning och Certifieringar**: Det första steget är att genomgå en omfattande utbildning och få de nödvändiga certifieringarna, som ett kommersiellt pilotcertifikat (CPL).

    2. **Erfarenhet**: Nyutexaminerade piloter börjar ofta med att samla erfarenhet i mindre roller, som att flyga för regionala flygbolag eller i charterflyg.

    3. **Marknaden för Piloter**: Jobbutsikterna för piloter kan variera beroende på bland annat ekonomiska förhållanden men också på andra externa faktorer.

    4. **Nätverkande och Relationer**: Att bygga ett nätverk inom flygbranschen och upprätthålla goda relationer kan öka chanserna för jobberbjudanden.

    5. **Fortsatt Utbildning och Specialisering**: Fortsatt utbildning och att skaffa specialiserade certifikat kan öppna upp för fler möjligheter.

    För att underlätta processen att få ett jobb som pilot kan det vara viktigt att vara flexibel med var man är villig att arbeta och vilken typ av flygningar man är villig att utföra. Att vara beredd på att flytta eller arbeta på obekväma arbetstider kan också vara viktigt i början av karriären.

    I Sverige finns det flera utbildningsalternativ för att bli pilot. Dessa inkluderar:

    1. **Yrkeshögskoleutbildningar (YH)**: Dessa är praktiskt inriktade och ofta samarbetar med flygbolag och andra företag i branschen. De kan variera i längd och omfattning.

    2.  **Privata flygskolor**: Det finns flera privata flygskolor i Sverige som erbjuder fullständiga utbildningsprogram för att bli pilot, inklusive teoretisk och praktisk flygträning.

    3. Utbildning till stridspilot eller till helikopterpilot inom försvarsmakten (FM). Se framtid.se/yrke/stridspilot och framtid.se/yrke/helikopterpilot-inom-forsvarsmakten

    Det är viktigt att noggrant undersöka varje alternativ, inklusive kostnader, utbildningens längd, vilken typ av certifikat eller licens som erbjuds, och programmets rykte inom flygindustrin.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Yaz : Tack så mycket för svaret Milla jag har bara en till fråga angående kostnader. Hur finansieras en pilot utbildning jag vet detta fråga är väl känd bland folk som vill bli piloter, men jag har inte riktigt hittat svaret. Vissa säger att det är statligt finansierad och andra säger att du måste ta lån från Swedbank eller CSN.
    • Milla :

      Gratis utbildning till pilot, där du själv inte behöver betala, finns nog bara inom FM, försvarsmakten. Inom de civila utbildningar så är det mycket billigare att utbilda sig via en Yrkeshögskoleutbildning men det är också hårdare konkurrens om utbildningsplats där; det är mindre konkurrens hos privata skolor men det är, å andra sidan, dyrare. Som det är nu (december 2023) så hittade jag endast en yrkeshögskoleutbildning till Trafikflygare (pilot) och den ges av Trafikhögskolan vid Lunds universitet. Se yhguiden.se/utbildning/trafikflyghogskolan-lunds-universitet/integrerad-trafikflygarutbildning Nu är jag inte expert på kostnader inom pilot-utbildningar så du får gärna fråga där utbildningarna finns. Vad jag tro mig veta är att det är inte en "klump-summa" som man betalar, utan kostnaderna är spridda, t.ex måste man genomgå noga medicinsk och psykologisk undersökning (Medical class 1) och man kan bli underkänd på den och då får man inte pengarna tillbaka. Men även om man vill bli godkänd på den undersökningen, så betyder det bara att man kan gå vidare i ansökningsprocessen (inte att man per automatik blir antagen) och då har man redan betalat för Medical class 1 "ur egen ficka". Vad kostar class 1 Medical? Enligt de uppgifter jag hittade är priset mellan 6 750 - 15 500 SEK. En Class 1 Medical måste också förnyas var 12:e månad. Så det blir en löpande kostnad... inte en engångs-kostnad. Du måste också resa till det med.centret och betala resorna till och från + kanske också övernattning där testet ges. Och det lätt kan uppgå (sammanlagt) till minst 10 tusen kronor och så blir man kanske underkänd och går ej vidare i antagningsprocessen, eller så går man vidare i antagningsprocessen men ändå inte blir antagen. Så, det är en chansning ... men är man mycket motiverad och absolut vill försöka, då gör man det och hittar möjlighet att betala.
      Du får gärna fråga på Trafikflygskolan vid Lunds universitet om kostnaderna och räkna med att hos en privat skola blir det ännu mycket dyrare. Sedan finns det inte heller någon garanti på att kunna få jobb som pilot, även om man genomgår hela utbildningen (t.ex kan man få hälsoproblem mot slutet av utbildningen eller strax efter att man är klar med utbildningen och då kan man inte jobba som pilot, även om man har rätt utbildning).
      Vad CSN kan hjälpa till med är det bäst du frågar de som jobbar på CSN. Men CSN kommer bli "involverad" först efter det att du kommer in på utbildningen, inte innan. CSN kommer inte betala för Medical class 1 t.ex, det är jag rätt säker på. Så, min uppfattning är att för att satsa på en civilutbildning till pilot så måste man vara mycket motiverad och beredd att chansa (det kan i västa fall bli så att man tar på sig stora skulder men ej kan jobba som pilot i alla fall). Jag vill inte skrämmas eller avråda dig från att försöka bli civilpilot. Jag berättar för dig bara det som jag har "snappat åt mig" inom mitt yrke som SYV. Jobbar dock inte specifik med flyg-yrken och är absolut inte någon expert på kostnader för pilotutbildningen.

    • Yaz : Tack så mycket för svaret har hjälpt verkligen jag kan säga är att jag är medveten om kostnaderna om man ska gå på en privat skola, de va typ allt tack igen.
    • Milla : Vi på FRåGA SYV är glada om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer