Fenja

    hej, jag har en merit på 322,5 för tillfället (i nian) och tycker att alla NO-ämnen är väldigt intressanta, mer specifikt är det intressant med astronomi och "hur allt i världen skapades". Jag har ett B i matte för tillfället men tycker att det ibland kan vara svårt att fatta eller hänga med, men det är oftast kul med det ämnet också. Är matten en stor anledning till varför jag inte borde gå på rymdgymnasiet med natur-inriktningen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Vad kul att du är intresserad av rymden/astronomi!
    Kika gärna på framtid.se/yrke/rymdyrken
    Du  har höga betyg i alla ämnen men "endast" B i matte, skriver du i din fråga.
    Du är intresserad av att söka till Rymdgymnasiet. Den skolan har utbildningarna NA/naturvetenskap och TE/teknikvetenskap och på båda läser man obligatoriskt upp t o m matematik 4. Jag vill råda dig att kika på innehåll i kurserna i matematik på www.matteboken.se - t.ex finns matte för år9 i grundskolan på matteboken.se/lektioner/skolar-9
    Du skriver om att du ligger i matten på B-nivå betygsmässigt, och jag tycker därför det är ingen större fara och du behöver inte avstå från att söka till de programmen på gymnasiet där man läser mycket matte. Allmänt gäller följande: elever som har C-betyg eller högre betyg i matematik från grundskolan brukar klara av matte på NA/naturvetenskap eller TE/teknikvetenskap .
    Prata annars med din mattelärare, som känner både din kapacitet och känner också innehåll i gymnasiala mattekurser och kan svarar dig om hen tycker du kommer klara matte på gymnasiet om du väljer ett av de "tuffa" matte-mässigt gymnasieprogram.
    Vad gäller just Rymdgymnasiet, så vill skolan gärna att du tillsammans med vårdnadshavare gör ett personligt besök på skolan och detta bokas vanligtvis via [email protected]. Det går naturligtvis även att ringa till skolan och boka tid. Kontaktperson är Rektor Per Malmelöv, 070-313 64 12

    • Anna :

      Vi har fått svar från Rymdgymnasiet om att B-betyget räcker långt och om att Mattekursernas betygskrav är lika i hela landet. Alltså är det inte svårare matte på just den skolan än på andra gymnasieskolor med samma program och inriktningar. :)

    • : tack för svar! men ett personligt besök är knappast möjligt eftersom att jag bor i Borås.
    • Julia : Har du pratat med dina vårdnadshavare? Hur ställer de sig till att du ev. ska läsa i 3 år i Kiruna?
    • : Båda två tycker att det är val jag själv ska avgöra, de tycker att det är okej om jag vill börja där även fast det ligger väldigt långt bort. Tanken är isåfall att jag kan komma hem under längre lov. Jag har även testat på hur det är att bo själv tidigare i en lägenhet p.g.a att jag var tvungen att vara i karantän (corona) och det funkade bra.
    • Mikael : Bra om ni kan åka på besök till skolan innan du söker dit. Du ska ju spendera tre år där sen, är tanken…
    Läs alla kommentarer