Tina L

    Hej! Jag gick Humanistisk linje mellan 1992-1995 och har ett s.k "mellanårsbetyg". Nu vill jag läsa Sjuksköterskeprogrammet och läser just nu in Naturkunskap 2 för särskild behörighet. Som jag uppfattat det räcker den matte jag har (kod 3550S0), stämmer det? Sen är det detta med meritpoäng och meritpoängkompensation. På antagning.se står detta "Du som har ett mellanårsbetyg får tillgodoräkna dig meritpoäng. Meritpoäng ges för kurser över behörighetsnivå i matematik, engelska och moderna språk B- och/eller C-språk. För att få meritpoäng krävs lägst betyget 3 i ämnet som kursen tillhör." Det samlade genomsnittet för mina betyg är 3,81. Jag har 3 år B-språk och 3 år C-språk. Får jag merit enligt modernt mått för det eller är det kompensation? Om jag däremot får kompensation tror jag att jag landar på 17.86 poäng (enligt tabellen på antagning.se). För att komma in i Göteborg, behöver jag ha minst 20, gärna mer. Hur kommer jag mest effektivt upp i det? Tenta Eng 7? Lägga till ytterligare ett språk? Matte är tyvärr inte det mest effektiva sättet för mig att samla mer poäng. Några råd?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag vill börja svara på "matte-frågan" och jag uppfattar det så att matematik är (enligt vad du skriver) inte din starka sida och du läste matte för mer än 25 år sedan ... vad minns du av den matten du läste då, undrar jag? Att ha formell behörighet är ett krav men sedan måste man också hänga med i utbildningen till sjuksköterska i hela 3 år (i hög tempo, krävande utbildning) och att matte krävs för särskild behörighet finns ju en anledning till (annars skulle inte matte krävas). Jag har fått information från en person som är väl-insatt i sjuksköterskeprogrammets "problematik" och hen säger att de som kommer in på ssk-programmet med "undermåliga" mattekunskaper (t.ex om en person har E (godkänt) i matematik 2a, som är den lättaste kursen (idag) på nivå2 i matte) så kämpar de studerande jättemycket och ibland räcker inte deras "kämpande" utan de tvingas sluta på ssk-programmet (vilket är ju jättetråkigt och en förlust för alla inblandade och även för hela samhället); av den anledningen vill jag råda dig att försöka komma in på komvux-kurserna i matte och läsa (som lägst) matematik 2a, men helst mer matte - detta för att det inte skulle bli så att du inte kan genomföra hela ssk-programmet och inte får ut examen som sjuksköterska. Som sagt, att matte krävs för särskild behörighet har "sin anledning"; behörighetskraven sätts ju utifrån det som man verkligen måste kunna men det är minimikraven som sätts (helst ska man kunna mer för att lättare klara hela utbildningen och få ut examen).
    Vad gäller hur högt meritvärde du kommer att få så är det så att det är hur Antagning.se tolkar reglerna som gäller. Du har läst information på Antagning.se vilket är jättebra. Jag måste också läsa den information och tolka den. Min tolkning behöver dock inte vara 100% rätt, jag jobbar inte med antagning till universiteten, det gör antagning.se
    Jag är inte heller expert på "äldre betyg" och vi på FRåGA SYV har tyvärr ingen egen sådan expert. Så, jag vill inte "tvinga på dig" min tolkning av reglerna för att i fall det sedan skulle visa sig ej stämma, då är det ju du som drabbas och det vill inte jag utsätta dig för.
    Mina råd till dig är att:
    - du gör högskoleprovet (för att prövas även i HP-urvalet, vilket ger dig extrachans att komma in på ssk-programmet)
    och att
    - du bokar tid med SYV på komvux och tar med dig alla dina gymnasiala betyg. SYV-en på komvux kan kontakta betygsexperter vid behov (om hen inte är säker på vad som gäller). Det är också lättare att göra bedömning om man har betygen "framför näsan" i stället för att du beskriver vilka betyg du har. Försök också få plats på mattekurserna på komvux - matte 1a först och matte 2a sen, och helst även matte 3b efter det. Komvux kan neka dig plats på kurserna om komvux bedömer att du redan är behörig men det du läste för mer än 25 år sedan... hur mycket minns du av det? I vilket fall kika på Matteboken.se - där kurserna är upplagda för repetition och självstudier. Det är gratis att använda matteboken.se - och matte2 finner du på Matteboken.se/lektioner/matte2 - och det är den matten som man, som minimikravet, bör kunna för att ha en rimlig chans att klara studier på ssk-programmet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Tina L :

      Hej och tack!

      Jodå, jag är helt med på behoven av mattekunskaper. Jag hade 3a i matte, så ett ett C iallafall :) Jag har under våren läst ifrån 6:ans matte till Matte 2 - på just matteboken.se (en fantastiskt tjänst) för att fräscha upp mina kunskaper och det funkar. Men helt klart är det här jag behöver anstränga mig extra mycket. Det är således inte det mest effektiva ämnet för mig att höja mina poäng snabbt. Jag söker in till VT24, så det är dessvärre för sent för HP. Vi får se hur det går med de kurser jag anmält mig till för att komplettera med.

    • Milla :

      Lycka till med dina studier! Du får gärna höra av dig och berätta hur det går, när du får antagningsbesked. Glöm inte att anmäla dig i tid - under anmälningsperioden (15 sept till 16 okt) och sedan komplettera sista dag för komplettering, som blir den 1 dec 2023. Datumen för anmälan och komplettering ser man på antagning.se/viktiga-datum