Miriam

    Jag skulle vilja jobba som sjukhusclown i framtiden, jag undrar hur det går till. Ska man utbilda sig till "vanlig" clown först och sen ansöka till något institut? Jag vet inte heller vilja institut eller grupper det finns. Hur gör man? Kan jag gå en snabbkurs?

    • Vägledare :

      Just idag (2 mars 2020) kan inte jag hitta en enda jobbannons om att ngn i hela Sverige söker anställa en sjukhusclown; så det verkar vara Extremt svårt att få jobb inom det yrket.
      Fick tips om att https://inelco-grinders.com/en/danske-hospitals-klovne/ i Köpenhamn har nyligen startat utbildning till sjukhusclown; för att kunna bli antagen måste man vara skådespelare, musiker, cirkus-artist "eller motsvarande". Lär också finnas andra utbildningar ute i Europa (tyvärr inte i Sverige - i alla fall inte i dagens läge); också Mycker osäker ekonomisk framtid för sjukhusclowner; vad jag vet så finns det 15 olika fristående sjukhusclown-grupper i Sverige som har olika villkor: de flesta anställer per timme (behovsanställning), om man nu får några timmar i månaden (inte säker det heller...).
      Vill man ha stabil månadslön som man vill kunna försörja sig på - så är inte yrket Sjukhusclown ngt. som jag kan rekommendera. Däremot om man utbildar sig till lärare i Drama/Teater eller har annat jobb inom "skådespeleri"/teater/uppträdande - och försöker få in foten som sjukhusclown som extrajobb vid sidan av sitt andra jobb, så kanske det är en framkomlig väg att gå med tanke på att man ska kunna försörja sig.

    • : Okej härligt, tack!
    • :

      Det vanligaste i Sverige är följande: Man anställs som sjukhusclown och börjar tjänsten med att gå en utbildning med lön under tiden. Där får man lära sig clownteknik, etik osv. Det är givetvis en merit att ha erfarenhet av sceniskt arbete. Utbildningar på gymnasial nivå -Estet teater Norsborg (Botkyrka kommun) riksrekryterande utb på Estet teater-nycirkus. Vasaskolan Gävle cirkusgymnasium Folkhögskolor t ex Fridhems folkhögskola- teaterlinjen. Svårt dock att hitta var man kan bli anställd; och man kan inte räkna med att kunna jobba heltid med månadslön (det förekommer, men är mycket sällsynt att kunna ha de villkor inom det yrket).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Miriam,
    det vi vet om yrker Sjukhusclown inklusive hur man blir sjukhusclown, uppger vi i presentationen på framtid.se/yrke/sjukhusclown
    Var god gå in på länken - https://www.framtid.se/yrke/sjukhusclown och du kan där bl.a läsa följande:
    "Du anställs som sjukhusclown och börjar tjänsten med att gå en särskild clownutbildning (där du får lära dig clownteknik, etik, hygien mm) som arbetsgivaren står för. Du får lön under utbildningstiden och utbildningens innehåll bestäms av arbetsgivaren. Det är en merit om du erfarenhet av sceniskt arbete och/eller av pedagogiskt arbete när du söker arbete som sjukhusclown."
    OBS! det är mycket svårt att få arbete som sjukhusclown. Om ngn tjänst utlyses, lär det bli flera tusen sökande till den! Jag kan tänka mig att man öka sina chanser om man är legitimerad förskollärare + har erfarenhet inom skådespeleri/teater och även så mycket medicinsk kunskap som möjligt, t.ex om man på gymnasiet läste vård- och omsorg och tog examen som undersköterska och har jobbat som undersköterska i några år, sedan kom in på förskollärarprogrammet och blev legitimerad förskollärare och vid sidan av studier och arbete sysslat med teater (på fritiden)... då kan man i så fall ha en chans att kunna bli anställd som sjukhusclown (det är i alla fall vad jag skulle gissa på).

    Kika gärna på info på clownronden.se/om-clownronden där det bl.a nämns att sjukhusclown kan även arbeta inom demensvården, ej endast med barn. I så fall är det bra med erfarenhet från arbete med äldre sjuka - t.ex om man har som undersköterska arbetat på demensavdelningen.
    Finns nog ingen garanti på att kunna bli sjukhusclown, oavsett vilken utbildning man har, tyvärr. Det sjukhusclowner gör behövs verkligen, men vill man ha det som yrke (vill få betalt för sitt arbete) blir det genast mycket svårare, för att medel (pengar) fattas. Borde vara möjligt (jag önskar i alla fall att det borde vara möjligt) att på sin fritid bli sjukhusclown-volontär (bidra med avlönat arbete).

    Liselotte