Alicia

    Hej! Jag läser första året på gymnasiet och går ekonomiprogrammet inriktning juridik. Eftersom att det går väldigt dåligt för mig i företagsekonomin hur mycket jag än pluggar så undrar jag vad som händer om man i sitt slutbetyg blir underkänd i det ämnet, kan man fortfarande ta studenten då och blir man fortfarande behörig till att läsa vidare på universitet eller högskola? Vi kommer att läsa företagsekonomi 1 & 2.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Alicia,

    med F betyg i företagsekonom 1 och 2, om man har alla andra kurser godkända, uppnår man kraven för examensbevis >> på ekonomiprogrammet och kommer med det få Grundläggande behörighet till högskolestudier; man kan därför komma in på en högskoleutbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Hej igen, vad kan man söka vidare som på högskolan då om man får F i företagsekonomi 1 & 2? Funderar på att bli psykolog eller egen företagare.
    • Julia : Psykologprogrammet kräver inte att man är godkänd i företagsekonomi; däremot är det hård konkurrens och lågt meritvärde hindrar från att få plats på utbildningen; satsa på högskoleprovet!
    • Julia : Egenföretagare kan ha vilken utbildning som helst; det gäller att ha en bra affärsidé! :) Kika gärna på https://www.framtid.se/yrke/entreprenor-egenforetagare