Trifa

    Hejsan! Jag är Trifa. Jag undrar bara om Vilka gymnasiala kurser behöver jag att plugga för att kunna jobba som biologi Sverige. Jag har redan pluggat 4 år biologi i mitthemland ( Kurdistan- Irak) men efteråt skickade jag mina betyg till ( universitet och högskoleråd) bedömde de att jag måste plugga tre år till för att kunna jobba i Sverige. Jag har redan pluggat Svenska 1 + Engelska 5 Mvh Trifa

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Trifa!

    I Sverige brukar Biologer ha minst 3-årig utbildning i biologi (ibland i kombination med andra naturvetenskapliga ämnen som t.ex kemi) från högskola eller universitet. Ofta läser man efter 3-årigt kandidatprogram även masterprogrammet, som är 2-årigt. Vidare kan man satsa på forskarutbldning för att bli forskare och/eller högskolelärare i biologi. Du får gärna titta på yrkespresentationen på framtid.se/yrke/biolog
    Om du fick din utländska utbildning bedömd och fick svar att du behöver komplettera din utbildning på högskolenivå, då måste du - vad gäller svenska - ha godkänt betyg i svenska 3 eller SAS, svenska som andraspråk 3 och vad gäller engelska - godkänt betyg i Engelska 6.
    När du får godkända betyg i SAS 3 och i Engelska 6, sök till kandidatprogrammen i biologi på alla de lärosäten som du kan tänka dig vilja studera. Du kan också fundera på att utbilda dig till lärare i biologi och ev. i ännu ett eller två andra ämnen, kanske till gymnasielärare i biologi och kemi.
    Gymnasielärare brukar i Sverige vara behöriga att undervisa i två ämnen och lärare på grundskolan (på "högstadiet", åren 7-9 på grundskolan) brukar ofta vara behöriga att undervisa i tre ämnen, t.ex i biologi, kemi och matematik, eller i biologi, fysik och engelska (bara för att ta några exempel på ämneskombinationer för lärare).

    Vad gäller få jobb med utbildning i biologi, så kan det bli svårt. Det finns många exempel på att folk mer eller mindre tvingas läsa på avancerad nivå (masterprogrammet) för att de helt enkelt inte fick något jobb efter kandidatprogrammet i biologi.
    Med lärarutbildning har man mycket bra chanser att få jobb och även om man utbildar sig till BMA- det brukar vara ganska lätt att få jobb som BMA. Titta gärna på Yrkespresentationen: BMA.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Trifa : Tack så jättemycket. Det var väldigt hjälpsamma.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!