wysd

    Jag står och väljer lite mellan två utbildningar som liknar varandra. Ena är Infrastrukturprojektör BIM på STI (https://www.sti.se/yh-utbildningar/infrastrukturprojektor-bim/) och den andra är Anläggningsingenjör Infrastruktur (https://hermods.se/utbildningar/anlaggningsingenjor-utbildning/?utm_source=studier.se&utm_medium=referral&utm_campaign=Anlaggningsingenjor+infrastruktur). Båda utbildningarna fokuserar på infrastrukturprojekt vilket jag tycker är intressant. STI:s utbildning har en tydlig inriktning mot BIM-tekniker, medan Hermods utbildning verkar ge en bredare grund inom anläggningsteknik. Jag vet inte hur jag ska tänka när jag ska välja mellan dessa två. Har du något tips?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Att välja mellan två liknande utbildningar kan vara utmanande, men inom yrkeshögskola söker du varje utbildning "i första hand", så du kan bli antagen till båda + till ännu några fler (t o m till ännu Många Fler); så jag vill börja svara med att råda dig söka båda utbildningar + ännu några till; att man söker betyder ju tyvärr ej att man per automatik blir antagen; blir du antagen till flera utbildningar, kan du välja sen vilken utbildningsplats du tackar Ja till.
    Om du blir antagen till båda de utbildningar, då blir det viktigt att göra en noggrann analys av dina mål, intressen och framtidsutsikter för att fatta det bästa beslutet; teoretiskt sett får du börja på båda samtidigt men det håller endast i några få dagar eller i bästa fall ett par veckor - för att lektionerna kommer att "krocka" med varandra och du kommer ej hinna göra uppgifter för två stycken heltidsutbildningar.
    Studieinsats för en heltidsutbildning är cirka 40 timmar per vecka; för två blir det 80 timmar per vecka, vilket är alldeles för krävande.
    Här är några faktorer att överväga om du blir antagen till båda de utbildningar som du nämner i din fråga:

    1. Inriktning och fokus: Bedöm vilken inriktning och fokus varje utbildning har. Om du är specifikt intresserad av BIM-teknik och digitala verktyg för infrastrukturprojekt kan STI:s utbildning vara det bästa valet. Men om du föredrar en bredare grund inom anläggningsteknik med möjlighet att specialisera dig senare, kan Hermods utbildning vara mer passande.

    2. Kursinnehåll: Granska kursinnehållet för varje utbildning för att se vilka ämnen som täcks och om de överensstämmer med dina intressen och mål. Se även detaljer om LiA, lärande i arbete (en sort praktik) - t.ex på vilka företag som de studerande på just en utbildningen brukar ha sin LiA; fråga om du själv ska söka din LiA-plats eller om skolan "placerar" på en LiA-plats.

    3. Karriärmöjligheter: Utforska vilka karriärmöjligheter som finns efter avslutad utbildning. Prata med tidigare studenter eller yrkesverksamma inom branschen för att få en uppfattning om hur efterfrågade och konkurrenskraftiga kandidater från varje utbildning är på arbetsmarknaden.

    4. Lärosätets resurser: Ta reda på detaljer om lärosätets resurser såsom laboratorier, verkstäder och modern utrustning. Detta kan påverka kvaliteten på utbildningen och din inlärningsupplevelse.

    5. Flexibilitet och tillgänglighet: Bedöm hur flexibla och tillgängliga utbildningarna är, både när det gäller schema och studieform.

    Genom att noggrant överväga dessa faktorer och kanske diskutera med personer som arbetar inom branschen kan du fatta ett välgrundat beslut som bäst passar dina behov och karriärmål.

    Studie- och yrkesvägledare